Emise z nákladní dopravy stále rostou: Proč je stáří českých vozů klíčovým problémem?

Emise z nákladní dopravy v Česku nadále rostou a průměrný věk nákladních aut se rychle zvyšuje. Zjistěte, proč je modernizace vozového parku nezbytná a jak může železniční doprava pomoci snížit znečištění.

Spread the love

Poslední roky ukazují, že emise z nákladní dopravy v Česku neklesají, naopak stále rostou. To s sebou přináší zásadní výzvy nejenom pro životní prostředí, ale i pro firmy, dopravce i každodenní život nás všech.

Foto: Fotobanka Pixabay & Pexels / Nákladní automobily na dálnici D1

Evropský tlak nestačí, náklaďáky unikají pozornosti

V Evropské unii najdete dlouhodobý důraz na omezování emisí – hlavně v osobní dopravě. Ale co těžká nákladní auta, která denně brázdí české i zahraniční silnice? Právě zde dochází k největšímu přehlížení – a čísla jsou alarmující.

Podle aktuálních údajů rakouského dopravního klubu VCÖ vzrostly emise náklaďáků od roku 1990 na více než dvojnásobek. Jen v Rakousku za rok 2024 vygenerovala těžká doprava 8,8 milionu tun CO2, což je víc než všechny ostatní druhy dopravy dohromady – a Česko v tomto nezaostává.

Proč je stáří vozového parku v ČR tak velký problém?

  • Stárnoucí flotila: Průměrný český náklaďák je stále starší a často nesplňuje aktuální emisní normy.
  • Rostoucí počet aut: Za poslední dekádu se na silnicích ČR objevilo skoro o 100 tisíc nákladních vozidel více.
  • Dvojí zátěž: Nejen rychle přibývá vozů, ale stávající technika výrazně zastarává.

Jen mezi lety 2014 a 2018 stoupl počet registrovaných náklaďáků z 608 tisíc na více než 706 tisíc. A co je ještě závažnější, během těchto let vyjel na silnice dvojnásobek aut starších 10 let – v roce 2018 už tvořily skoro 60 % vozového parku.

Železnice jako šance? Cesta k nižším emisím

O železnici se často mluví jako o ekologické alternativě. Není to jen teorie: jeden nákladní vlak vyprodukuje až dvacetkrát méně emisí na stejnou přepravenou vzdálenost než kolona kamionů.

Rakouský klub VCÖ i české ekologické organizace volají po změně – větší část zboží by měla přesunout na koleje, kde je to možné. K tomu by podle odborníků pomohlo zlepšit infrastrukturu (třeba přes nové terminály ve městech jako Ostrava, Brno nebo Plzeň) i nabídnout firmám pobídky na investice do zelenější logistiky.

Modernizace vozového parku: Kde se Česko zpozdilo

Evropa razantně podporuje přechod na ekologická paliva a elektroauta. V Praze nebo Brně už narazíte na první autobusy na CNG nebo baterie – nákladní doprava ale pokulhává. První pilotní projekty s LNG kamiony už sice existují (například čerpací stanice u Prahy na trase D1), ale masový rozvoj brzdí vyšší náklady a nízká nabídka vozidel.

Jak můžete pomoci i vy?

  • Poptávejte po přepravcích ekologické služby či vozy splňující nejvyšší emisní třídy.
  • Podporujte firmy, které investují do moderních logistických technologií.
  • Sledujte městské a krajské ekologické programy – často nabízejí dotace a zajímavé pobídky pro přechod na zelenější dopravu.

A co si z toho odnést? Pokud má Česko splnit závazky Pařížské klimatické dohody, čekají nás – a hlavně naše silnice – nutné změny. Nová éra v přepravě znamená nejen nové technologie, ale i tlak na zodpovědné chování, inovace a odvahu investovat do budoucnosti.

Chcete-li mít přehled, sledujte aktuální vývoj například na webu Ministerstva dopravy nebo prostřednictvím newsletterů ekologických organizací – debata o budoucnosti nákladní dopravy v ČR teprve začíná!

Spread the love