Pokud v roce 2025 projíždíte po českých dálnicích, nelze si nevšimnout, jak rychle se mění logistika a nákladní doprava. Roste důraz na snižování emisí a dopravci hledají cesty, jak snížit svou uhlíkovou stopu. Cesta mimo klasickou naftu je nejen o ekologii, ale často i o úspoře nákladů. Právě proto už letos v Česku začínají vznikat nové stanice na LNG, které brzy umožní tankovat i plyn z domácího bioodpadu nebo hnoje.
Kamion přepravující zboží
Foto: Gabriel Santos / Unsplash
Proč dopravci čím dál více sází na alternativy nafty?
Poslední roky přináší v tuzemské dopravě výraznou změnu přístupu. Přísnější evropské normy, ale i tlak zákazníků nutí firmy vyhledávat nižší emisní paliva. LNG – tedy zkapalněný zemní plyn – patří mezi nejžhavější kandidáty. Aktuálně jsou v ČR tři čerpací stanice LNG, čtvrtá by měla přibýt s přelomem roku – a jak naznačují oborové svazy, rozhodně to nekončí.
Z bioodpadu v českých domácnostech až do nádrže kamionu
Mnohé firmy už mají za sebou úspěšné testy kamionů na LNG a nové vozy na toto palivo rychle přibývají. Situace by se mohla zrychlit i díky plánované výstavbě až 18 nových LNG stanic, které vzniknou z velké části díky státním dotacím. Klíčové ale je, že technologie umožní později do stávající sítě nasadit i bioLNG – tedy zkapalněný plyn vyrobený například ze zbytků jídel, zemědělského odpadu, nebo čistírenských kalů a hnoje.
- BioLNG využívá organický odpad – například ze sídlišť, zemědělských firem, nebo potravinářského průmyslu.
- Díky speciální úpravě se oddělí metan od ostatních složek a následně je plyn zkapalněn.
- Emise u bioLNG klesají ještě dramatičtěji než u klasického LNG, a nákladní doprava se tak může za pár let přiblížit uhlíkové neutralitě.
Nové LNG stanice: Kde si v roce 2026 natankujete zelený plyn?
Na podzim 2025 stát podpořil rozvoj infrastruktury a Operační program Doprava financuje stavbu osmnácti nových čerpacích stanic. Pravděpodobně půjde i o menší města nebo logistická centra, jako jsou Ostrava, Brno nebo Plzeň, kde zájem o alternativní pohony rychle roste. Plán Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM) dokonce počítá s tím, že do roku 2030 bude LNG stanic nejméně třicet.
To znamená, že čeští dopravci už nebudou muset kvůli alternativnímu pohonu plánovat složité trasy – LNG bude dostupný i na klíčových uzlech, a často v blízkosti dálnic D1 nebo D5. Pro firmy jako C.S. Cargo, Zásilkovna nebo PPL je to jasný signál, že investice do ekologického vozového parku dává smysl.
Co si o tom myslí odborníci?
„Díky aktuálním dotačním programům je rozvoj LNG stanic skutečně realistický a dopravci mají konečně jistotu, že infrastruktura bude připravena. Samozřejmě některé projekty se mohou zpožďovat kvůli standardním stavebním průtahům. Ale pro sektor je teď důležité, že je shoda na strategii a že stát s tímto směrem dlouhodobě počítá,“ shrnuje Veronika Vohlídková, ředitelka legislativně-strategického odboru Českého plynárenského svazu.
Co brání rychlejší změně? Jsou bateriové kamiony reálnou alternativou?
Ačkoliv je aktuálně hlavní pozornost zaměřena na osobní elektromobily, nákladní doprava patří k největším producentům CO₂ po osobní přepravě. Elektrické kamiony se zatím potýkají s omezeným dojezdem a vysokými cenami. Proto jsou dnes považovány spíše za zálohu do budoucna, zatímco plyn, zejména bioLNG, je řešení dostupné už nyní.
- Bateriové náklaďáky mají průměrný dojezd kolem 300 km, což není pro dálkové trasy dost.
- Síť rychlonabíjecích stanic pro kamiony (mimo Prahu a Brno) zatím prakticky neexistuje.
- Naopak infrastruktura pro LNG – zejména s dotacemi – roste rekordním tempem.
Ekologie, úspora a suroviny z lokálních zdrojů
V Česku se stále produkuje velké množství odpadů z domácností, zemědělských podniků i potravinářství. Právě v jejich zpracování na plyn leží obrovský potenciál: kamiony poháněné vyloženě českými zdroji mohou reálně snížit emise a přitom podpořit lokální ekonomiku. Zní to jako scénář na míru – a podle aktuálních trendů to nebude trvat dlouho, než se z něj stane realita všedních dnů.
Pokud tedy patříte mezi profesionální řidiče, správce vozových parků, nebo vás prostě zajímá inovace v české dopravě, určitě sledujte další vývoj – ať už kvůli ekologii, nebo možnosti ušetřit do budoucna nemalé peníze.