Varování pro rodiče: Pokud vaše dítě opakovaně říká tuto větu, může jít o varovný signál. Reagujte včas

Psychická pohoda dětí se často odráží v jejich slovech. Když dítě opakuje určité věty, může jít o závažný problém, který by rodiče neměli podcenit. Jak konkrétně reagovat a kde hledat pomoc?

Spread the love

Možná jste si také všimli, jak psychika ovlivňuje způsob, jakým lidé mluví. Neplatí to jen u dospělých – děti, i když se může zdát, že nic neřeší, prožívají své vlastní starosti. A často mnohem intenzivněji, než si myslíme.

Pokud vaše dítě opakuje určité věty, může signalizovat hlubší problém.
Foto: Shutterstock

Obzvlášť v dnešní uspěchané době, která klade nároky na výkon i ve školním věku, se dětské duši vyplatí věnovat pozornost. Nejspíš každý rodič chce, aby se jeho potomek cítil bezpečně a šťastně. Ale jak poznat, že něco není v pořádku? Ve slovníku dítěte se mohou objevit fráze, jež byste rozhodně neměli přehlížet. Jaké věty jsou typické a co značí?

Jaké věty by měly rodiče zpozornět?

Občas si zanadáváme nebo postěžujeme všichni – to je normální. Pokud ale u vašeho dítěte slyšíte určité věty opakovaně, je čas zbystřit.

  • „Nic se mi nedaří.“
  • „Nikdo mě nemá rád.“
  • „Jsem úplně k ničemu.“
  • „Všichni mě nenávidí.“
  • „Nechci to dělat, budou se mi smát.“
  • „Nikdy se mi nic nepovede.“
  • „Můj život nemá smysl.“
  • „Jsem hloupý / hloupá.“

Takové výroky rozhodně nelze trivializovat. I když je dítě řekne jen čas od času, je na místě věnovat tomu pozornost. Ale pokud se opakují pravidelně, je potřeba jednat. Pro mnoho dětí může být narážka v podobě těchto vět jediným způsobem, jak si říci o pomoc.

Co může za takovými slovy stát?

Věty podobného typu mohou signalizovat:

  • Velmi nízké sebevědomí.
  • Negativní pohled na sebe sama.
  • Začínající psychické onemocnění (např. úzkosti, deprese, problémy s náladou).
  • Šikanu, vyloučení z kolektivu nebo pocit osamění.
  • Příliš velký tlak na výkon a nereálná očekávání (ze školy, sportu, rodiny).

Negativní sebehodnocení může být projevem šikany nebo sociální izolace.

Pozor i na změny chování a další příznaky

Nejde jen o slova. Signálem může být i změna v chování:

  • Vyhýbání se kolektivu (nechuť chodit do školy, na kroužky, sport).
  • Psychosomatické potíže (například bolesti břicha, hlavy, odmítání jídla).
  • Přehnaný perfekcionismus nebo sebekritika.
  • Únava, snížený zájem o oblíbené aktivity.

K dětskému trápení často patří i bolesti břicha či hlavy.

Jak pomoci: Otevřený rozhovor a citlivý přístup

Pokud u svého dítěte něco z výše zmíněného pozorujete, je důležité reagovat s citem. Vyhněte se reakcím jako:

  • „Nebuď hloupý/hloupá, to je nesmysl.“
  • „Vždyť to není pravda.“
  • „Co ty víš o životě, máš ještě čas.“

Odhodlanější variantou je například zeptat se:

  • „Mrzí mě, že se tak cítíš. Můžeš mi o tom říct víc?“
  • „Co se dneska stalo? Jsem tady, kdybys to chtěl/a sdílet.“
  • „Ať už tě trápí cokoliv, nemusíš na to být sám/sama. Všechno má řešení.“

Dovolte dítěti, aby se vymluvilo. Neskákejte mu do řeči, nesnižujte ani nebagatelizujte jeho pocity. Možná vám svěří víc, pokud budete sdílet vlastní zkušenost – ale jen pokud o to stojí. Důležité je podpořit ho a dát najevo, že v tom není samo.

Nechce-li dítě mluvit nahlas, zkuste napsat si navzájem dopis nebo zprávu. V Praze mají některé školy anonymní e-mailové schránky, kam se žáci mohou svěřit s tím, co nechtějí říkat nahlas.

Kam se obrátit, když je situace vážná

Pokud opakované negativní výroky a chování přetrvávají, oslovte odborníka – školního psychologa, dětského terapeuta nebo třeba Linku bezpečí.

Důležité kontakty:

  • Linka bezpečí: 116 111
  • Linka pro rodiče a učitele: 606 021 021

Závěrem

To, jak děti o sobě mluví, může být důležitým signálem toho, co se děje uvnitř. Pokud zpozorujete varovné věty nebo změny chování, neodkládejte řešení „na později“. Otevřený rozhovor a podpora rodiny dokáží předejít závažnějším problémům. A pokud situace přerůstá vaše síly, neváhejte kontaktovat odborníky – v roce 2025 už naštěstí není ostuda říci si o pomoc.

Spread the love