V Číně se v první polovině roku zlepšilo ovzduší, nyní se ale začíná vracet do normálu

Od ledna do července 2025 se kvalita ovzduší v čínských městech zlepšila o téměř 7 %, zejména díky omezení průmyslu a dopravy. Nová data však ukazují, že po uvolnění restrikcí se znečištění vrací na původní úroveň. Co to znamená pro budoucnost nejen Číny, ale i Evropy?

Spread the love

Mezi lednem a červencem 2025 se v mnoha čínských městech výrazně zlepšila kvalita ovzduší – množství zdraví nebezpečných částic PM 2,5 se podle oficiálních dat snížilo téměř o 7 %. Je to výsledek razantních opatření: přísné omezení průmyslu i dopravy v době pandemie, která vzedmula i globální diskuzi o kvalitě vzduchu. Teď se však situace začíná otáčet a ve vzduchu se znovu objevují známé problémy.

Kouřící komíny elektráren // Ilustrační foto: Pixabay & Pexels

Jak pandemie změnila vzduch nad čínskými městy

Pandemie COVID-19, která vypukla v čínském Wu-chanu, obrátila běžný život i průmysl doslova vzhůru nohama. Zavřené továrny, omezená doprava a minimální pohyb lidí přinesly nečekané ekologické benefity. Lehký úbytek polétavých částic – PM 2,5 často skrývajících těžké kovy a další toxiny – přinesl obyvatelům velkých měst alespoň krátkodobou úlevu.

  • V Pekingu až o 20 dnů více „čistých“ dnů než loni
  • Průměrná koncentrace PM 2,5 v červenci: 41 μg/m³

Po uvolnění opatření se však továrny i doprava rychle vrátily ke svému běžnému režimu a spolu s tím začaly růst i hodnoty znečištění ovzduší. Jakkoliv byl propad v první polovině roku markantní, aktuální trendy naznačují návrat k „normálu“ – tedy opětovnému zhoršování vzduchu, který patří mezi nejznečištěnější na světě.

Uhelné elektrárny: Největší výzva v boji za čistější vzduch

Jedním z největších problémů zůstává čínská závislost na uhlí. Elektrárny spolykající každý den tisíce tun uhlí jsou dlouhodobě hlavním zdrojem emisí i polétavého prachu. Navzdory plánům na reformu a ekologičtější zdroje energie (například ve spolupráci s evropskými technologiemi nebo domácími startupy) bude cesta k čistšímu vzduchu ještě dlouhá.

Nové trendy v dopravě: Přechod na elektroauta a zákazy dieselů

Aby se situace ve městech zlepšila, vláda v posledních měsících urychlila přechod na čistší dopravu. Bylo například zakázáno jezdit více než 22 000 dieselovým vozům a místo nich na silnice vyjelo už 35 000 elektromobilů. Zatímco v Praze se debatuje nad nízkoemisními zónami, v Šanghaji nebo Pekingu se řeší praktická otázka: Jak rychle dokážeme vyměnit staré flotily aut za šetrnější varianty?

  • Elektrifikace autobusů na hlavních trasách
  • Podpora městské cyklistiky – v Číně popularizují koncept sdílených kol, podobně jako v Brně

Co si z toho vzít? Inspirace pro Českou republiku

Čína je často vnímána jako odstrašující příklad, přesto ukazuje, že razantní opatření mohou mít viditelné výsledky doslova během několika měsíců. Zkušenost let 2024–2025 dokazuje, že omezení průmyslu a modernizace dopravy funguje. Otázkou samozřejmě zůstává, jak udržitelný tento stav je bez vnějšího tlaku, a zda jsou obyvatelé ochotni přijmout podobná opatření i jinde v Evropě.

Pokud vás téma zajímá, podívejte se také na lokální data z Ostravy nebo Prahy – i zde můžete vidět jasný vliv omezení dopravy na kvalitu vzduchu. Kratší cesta do práce na kole nebo podpora ekologické dopravy je něco, co může začít každý z nás. A to je rozhodně fakt, který stojí za to sdílet dál.

Spread the love