Nová pravidla týkající se bankomatů platí už měsíc. Dne 28. června vstoupil v platnost takzvaný Zákon o přístupnosti 11/2023 týkající se vybraných produktů a služeb, jehož cílem je zajistit stejný přístup všem uživatelům – bez ohledu na jejich fyzické či smyslové znevýhodnění. Zvláštní pozornost se věnuje také seniorům, pro které tato úprava znamená zásadní krok k finanční inkluzi. Předseda Platformy seniorů a důchodců, Jesús Norberto Fernández, však hodnotí nový právní rámec s rezervou a označuje jej za „nedostatečný“.
Ve svém rozhovoru pro La Información Económica Fernández uznává, že převzetí směrnice 2019/882 je sice „podstatným krokem“, ale dopady budou znatelné až dlouhodobě. Zákon totiž stanovuje desetileté přechodné období pro kompletní modernizaci sítě bankomatů. Znamená to, že z celkových 47 000 bankomatů registrovaných před 28. červnem mohou být tyto stroje využívány do konce své technické životnosti – maximálně však 10 let – přičemž do června 2030 musejí využívat původní technologii.
Co se v praxi mění a koho to nejvíc zasáhne
Převzetí směrnice zavádí povinnost, aby všechny nové bankomaty byly osazeny větším písmem, možností nastavení jasu či kontrastu a hlasovými pokyny, braillovým písmem, nebo možností připojit naslouchátko a dalšími prvky na podporu dostupnosti. Stroje musí být také v přístupné výšce a umožnit pohodlný přístup i lidem s omezenou pohyblivostí. Kdo tato pravidla poruší, riskuje pokutu od 30 000 eur za méně závažné až po 150 000 nebo dokonce milion eur za vážné nedostatky. Úprava jednoho bankomatu vyjde v průměru na 1 500 až 3 000 eur.
Banky zavírají pobočky, lidé se ztrácejí v systému
Norberto zároveň upozorňuje na rapidní úbytek bankovních poboček od krize v roce 2008. V Česku dnes najdete kolem 1 700 kamenných poboček, zatímco před 15 lety jich bylo přes 4 500. S tím, jak mizely pobočky, zmizela i řada bankomatů. „Místo nich se rozmohly tzv. přemístěné bankomaty – najdete je sice všude možně, ale bez osobní podpory,“ popisuje. Podle něj to ale řešení rozhodně není – osobní kontakt a asistence jsou pro mnoho seniorů stále zásadní.
Během posledního fóra o finanční inkluzi se zástupci asociací bank, organizací postižených, Banka a finanční ombudsman otevřeně řešili, jak zajistit důstojný přístup k financím právě pro seniory a zdravotně znevýhodněné. Hlavní pozornost znovu padla na modernizaci a lepší využitelnost bankomatů.
Jak se banky připravují a co vás čeká
Velké banky, například Česká spořitelna, Komerční banka či ČSOB, už několik měsíců aktivně pracují na přizpůsobení svých služeb novým pravidlům. Od aktualizace softwarů přes zavádění jednodušších menu až po možnost ovládání platební kartou bezkontaktně nebo výběrem intuitivnějšího fontu. Zajímavé je, že ještě před tímto zákonem z roku 2023 platil obecný zákon z roku 2013, který vyžadoval rovný přístup k financím pro osoby s handicapem – podobně jako už v roce 2007 byla stanovena povinnost přístupnosti bankomatů na veřejných místech.
K čemu nová pravidla povedou?
- Síť poboček bude dál řídnout, bankomaty ale budou snadněji ovladatelné i bez vidění a sluchu.
- Peněžní ústavy budou povinně investovat do modernizace – což nejspíš ovlivní i jejich poplatky.
- Seniory čeká delší cesta k ovládnutí informačních technologií, ale současná generace si s mobily a dotykovými obrazovkami už většinou poradí.
- Přesto nelze zapomínat na ty, kdo stále potřebují osobní kontakt i radu tváří v tvář.
Za mě je klíčové, že v době stále větší digitalizace nesmí zůstat staří a zdravotně znevýhodnění lidé na okraji, ale zároveň by měl systém respektovat potřebu osobních mezilidských kontaktů. Využili jste už nové funkce na bankomatu ve vaší čtvrti? Pokud ne, možná je čas si to alespoň vyzkoušet – najdete je už například ve většině poboček v Praze, Brně či Ostravě.