Psychologové varují: Těchto 6 vět vám v práci kazí reputaci inteligentního člověka. Nepoužíváte je taky?

Které věty vám v práci nenápadně snižují reputaci a jak místo omluvného tónu působit klidně a jistě? Praktické tipy komunikace pro české prostředí roku 2025.

Spread the love

„Já vím, že je to asi hloupý dotaz, ale…“ Takové věty slýcháme v českých kancelářích často. Možná je říkáte i vy: slušně, pokorně, někdy prostě proto, že si nejste příliš jistí. Přitom právě tyhle formulace ve výsledku oslabují váš respekt u kolegů i šéfů – bez ohledu na to, jak dobré jsou vaše nápady nebo zkušenosti.

V českých firmách často víc spoléháme na slušnost, než na sebevědomý projev. A tak někdy sami sobě podkopáváme autoritu – jenom tím, jak mluvíme. Proč k tomu dochází a jak to změnit bez ztráty vlastní autentičnosti?

Tentokrát v tom není chyba. Jen upřímnost, slušnost nebo únava

Nemusíte být nešikovní, abyste někdy vyzněli „nejistě“. Mnoho výborných profesionálů v Praze nebo Brně se raději drží zpátky, aby náhodou nevypadali příliš sebejistě. Připočtěte k tomu dávku perfekcionismu, potřebu být za každých okolností milí a možná i trochu nervozity z otevřených kanceláří. V hektických dnech navíc snadno sklouznete k tomu, že radši „se předem omluvíte“, místo abyste řekli, co je potřeba.

Právě tehdy pronášíme věty, které experti na komunikaci označují za sebeshazující. Nezpochybňují vaši odbornost – jen dávají okolí signál, že si příliš nevěříte. Už to stačí, aby ostatní začali o vás pochybovat taky.

Často se to stává i těm, kdo běžně působí sebevědomě. Každý máme slabší den a občas sklouzneme k omluvnému tónu. Tak si pojďme konkrétně říct, které věty jsou opravdu „škodné“.

Těchto 6 vět snižuje váš kredit i dobrý nápad

Možná se v nich poznáte. Často vypadají neškodně a hlavně: používáme je v dobré víře.

  1. „Možná to zní divně, ale…“
  2. „Nevím, jestli je to důležité, ale…“
  3. „To je asi hloupá otázka, ale…“
  4. „Já jen…“ („Já jen chci dodat, že…“)
  5. „Nebudu asi ten pravý/á, ale…“
  6. „Nejsem si jistý/á, asi by se to dalo řešit i jinak, ale napadlo mě…“

Podobnými větami si předem zlehčujeme svůj vlastní příspěvek. Sami v sobě brzdíme riziko, že bychom byli kritizováni. Jenže tahle „pojistka“ má negativní efekt: kde není jistota, nevzniká ani důvěra. Kolegové vás neslyší jako parťáka v týmu, ale spíš jako toho, kdo si není jistý. Dobrá zpráva je, že s tím jde rychle něco udělat.

Nesebevědomé formulace často nacházíme i v e-mailech – a někdy stačí malá změna. Pojďme se podívat, jak na to.

Jak posílit svůj hlas, i když se necítíte na sto procent

Pravděpodobně nemusíte začít hned „prezentovat na poradách před celou centrálou ČSOB“. Ale v češtině je možné mluvit jistě a nesnížit přitom základní vřelost.

  • Všímejte si vlastních výrazů. Po dva dny zkuste vnímat, kdy se v e-mailech předem omlouváte („Promiňte, že s tím otravuju“), místo přímějších prosby. Nahraďte omluvu třeba za „Děkuji za váš čas…“ – je to konkrétnější a působí to rozhodněji.
  • Formulujte pozitivněji. Když vás napadne nová myšlenka, vyzkoušejte místo „Možná hloupost, ale…“ raději: „Napadlo mě možné řešení…“ Vaše vážnost tím neutrpí, ale nejistota zmizí.
  • Nezapomeňte na dýchání. Při stresu automaticky mluvíme rychleji a tišším hlasem. Začněte větu až s nádechem – v kancelářích třeba na Smíchově vám to nikdo nebude mít za zlé. Naopak – stačí pár vteřin a působíte mnohem klidněji.
  • Autenticita místo dokonalosti. Nebojte se říct svůj názor jednoduše, ne podle učebnic. Češi to poznají – a upřímnost tu dnes ocení i manažeři v moderních firmách, jako je Kiwi.com nebo Avast.

A především: mějte k sobě slitování. Ne každý je rozený řečník. Víc než dokonalá věta často zabere vnitřní klid – když potřebujete, klidně si přiznejte: „Ráda bych se jen ujistila, že jsem to pochopila správně…“ I tím si můžete získat sympatie.

Komunikační jistota přináší respekt – i bez hlasitých gest

Skutečná důvěra ve firmě nevzniká tím, kdo má největší projev na meetingu. Z české reality vím, že důvěryhodní jsou hlavně ti, kdo mluví srozumitelně a dávají svým slovům váhu. Když se naučíte v práci vystupovat bez omluvného tónu, získáte autoritu i lepší pocit ze spolupráce.

A když už někdy cítíte, že působíte „lehce nešikovně“? Nejste sami. Lidé, kterým záleží na dobré komunikaci a vztazích, se jen naučili reflektovat, co říkají. Právě v tom je síla – ta vaše i těch, kdo vás poslouchají.

Spread the love