Ozonová zátěž v Česku klesá: Méně emisí díky čistším autům

Znečištění přízemním ozonem je v Česku díky modernizovaným vozidlům a rozšíření elektromobilů nižší než dřív. Podívejte se, kde klesá, proč je to důležité a co můžete sami udělat pro lepší vzduch.

Spread the love

V posledních letech zažíváme v Česku zajímavý posun — problém se znečištěním přízemním ozonem už není tak aktuální jako dřív. Ozon ve vzduchu sice nemůžeme vidět, ale jeho zvýšené hodnoty ovlivňují kvalitu našeho dýchání, což je obzvlášť znatelné pro alergiky nebo lidi s chronickými potížemi. Podle aktuálních dat je hlavní příčinou pozitivního trendu snižování emisí oxidů dusíku (NOx), a to především díky modernějším vozidlům a širšímu využití elektromobilů.

Rušná pražská dopravní tepna během letních polední. Foto: Petr David / Pexels

Elektromobily a modernizovaná auta mění pravidla hry

Určitě jste zaznamenali, jak v poslední dekádě nabývají na popularitě elektromobily – stačí se projít po jakémkoliv větším českém městě. Množství „čistších“ aut na našich silnicích stále roste, což přímo ovlivňuje snižování emisí NOx, které jsou hlavním viníkem tvorby přízemního ozonu při vysokých teplotách. Ve studiích například padlo, že v některých regionech Německa jsou rozdíly mezi oblastmi už teď výrazné.

  • Elektrické vozy a nové generace spalovacích motorů vypouštějí méně škodlivin.
  • Výrazně pomohl program Zelená úsporám i další ekologické dotace.
  • Ve větších městech typu Ostravy nebo Brna je pokles rychlejší než v Praze, kde provoz stále dominuje starší vozový park a hustá síť MHD, která je na přechodu k elektřině teprve na začátku.

Proč je přízemní ozon problém, který jsme dlouho neřešili?

Na rozdíl od ozonu ve stratosféře, který nás naštěstí chrání před UV zářením, je ozon „přízemní“ dráždivý plyn. Když ho v létě naměříme ve vyšších koncentracích, zhoršuje se dechová kapacita, štípou oči, horší se astma. Chemicky vzniká tak, že oxidy dusíku z dopravy a další těkavé organické sloučeniny v ovzduší reagují se slunečním zářením.

Vývoj v číslech: Kde padá a kde přetrvává?

U nás i v Německu ukazují dlouhodobé statistiky výrazné rozdíly region od regionu. Na příkladu místního Bruntálu nebo německého Wörth am Rhein poklesly emise NOx během deseti let až o 35 %, což je opravdu citelné. V Praze nebo v Berlíně tempo klesání není zdaleka tak rychlé – například v Berlíně ve stejném období jen o 7,5 %. Hlavní podíl mají starší auta a ne tak rychlá obměna vozového parku.

  • V Brně a Liberci je situace výrazně lepší než před pěti lety. Potvrzují to i data Českého hydrometeorologického ústavu.
  • Praha stále zůstává městem s nejvyšší koncentrací hodinových špiček ozonu.
  • Kompletní přechod MHD na elektrobusovou nebo trolejbusovou dopravu je na dobré cestě, ale jsme teprve v půlce změny.

Na co si dát pozor: Ozon a jeho další „spouštěče“

Výzkumníci připomínají, že i když emise NOx klesají, na vysoké dávky ozonu má vliv i mnoho dalších látek – třeba organické sloučeniny z průmyslu nebo starších domácích kotlů. Mimořádně citlivé jsou na ozon děti, senioři a lidé s astmatem.

Praktické tipy:

  • V letních vedrech se vyhýbejte vycházkám ve špičce odpoledne, kdy je ozon nejvyšší.
  • Sledujte aktuální měření na stránkách ČHMÚ (www.chmi.cz).
  • Zvažte přechod na MHD, kolo nebo pěší dopravu, hlavně pokud žijete ve velkém městě.
  • Pokud měníte auto, zvažte hybrid nebo elektromobil – rozdíl brzy pocítíte nejen v ovzduší, ale časem i v peněžence díky slevám na daních a levnějším provozním nákladům.

Co nás čeká dál?

V roce 2025 už je jasné, že modernizace dopravy a dotační programy mají v Česku reálný efekt. Nezanedbatelnou roli hraje i osvěta a chuť měnit zvyky, ať už přes carsharing v Brně, „šaliny” na elektřinu ve Zlíně nebo rodiny, které jezdí víc vlakem.

Ozon ve smogu se sice nevyřeší přes noc, ale čím víc nás bude volit čistší dopravu a brát v potaz i další prekurzory ozonu, tím zdravěji se nám všem bude dýchat.

Spread the love