Vědecký tým z Cornellovy univerzity znovu analyzoval stáří vraku pomocí moderních metod: radiokarbonové datace i dendrochronologie
Nedávno publikovaná studie v prestižním časopise PLOS ONE otevírá nové pohledy na ztroskotání obchodní lodi Kyrenia, jejíž vrak byl objeven v roce 1965 u pobřeží Kypru. Tato řecká loď z období antiky patří k nejvýznamnějším nálezům pro poznání starověkého námořnictví. Zajímavostí je, že vrak objevil kyperský potápěč Andreas Cariolu při sběru mořských hub na dně moře.
Loď měřila přibližně 14 metrů a byla osazena typickým hranatým stěžněm. Kolem vraku archeologové nalezli přes sto amfor, z nichž řada zůstala nepoškozená. V rámci vykopávek v letech 1968 a 1969 bylo celkově vyzdviženo 391 amfor s obsahem vína, olivového oleje a mandlí — jasný důkaz obchodního charakteru plavidla.
Původní odhady datovaly poslední cestu Kyrenie na období kolem roku 300 př. n. l., především na základě typologie keramiky a nalezených mincí. Nyní ovšem vědci z Cornellovy univerzity provedli nové datování díky pokročilým vědeckým metodám — radiokarbonové analýze a dendrochronologii, tedy zkoumání letokruhů ve dřevě trupu.
Výsledky jsou fascinující: ztroskotání se odehrálo v rozmezí 296 až 271 př. n. l., s nejvyšší pravděpodobností mezi 286 a 272 př. n. l. Vědci museli při své práci překonávat i nečekané překážky — jednou z nich byla přítomnost konzervační látky PEG, která komplikovala analýzy dřeva trupu. Po jejím odstranění získali přesnější a důvěryhodnější data.
Další posun ve výzkumu přineslo zjištění, že mezinárodní radiokarbonová kalibrační křivka pro severní polokouli byla v období 400 až 250 př. n. l. zastaralá. Odborníci ji proto aktualizovali pomocí vzorků různých druhů stromů a tím výrazně zvýšili přesnost datování nejen Kyrenie, ale i dalších starověkých památek v celém středomoří.
„Těší nás, že jsme mohli uplatnit špičkové vědecké metody u tak ikonického vraku, jakým Kyrenia bezesporu je. Ta loď brázdila Středozemní moře před téměř 2 300 lety. Nová data přináší cenné poznatky pro poznání starověkého lodního stavitelství a obchodních sítí v oblasti,“ doplňuje autor studie. Zároveň upozorňuje, že využité metody najdou uplatnění i u dalších archaických vraků a přispějí k lepšímu pochopení historie námořní dopravy.