Lékaři podporují zákaz spalovacích motorů: Proč trvají na roku 2035?

Lékaři v Česku i Evropě se nově přidávají k podpoře zákazu prodeje spalovacích motorů do roku 2035. Volají po tom kvůli ochraně zdraví a lepšímu ovzduší. Přinášíme jasná fakta i praktické rady pro každého řidiče.

Spread the love

Už dávno nejde jen o ekologii a průmysl. Zákaz spalovacích motorů má v roce 2025 v Česku i Evropě novou skupinu podporovatelů – lékaře. Ti společně apelují na Evropskou unii, aby dodržela naplánované ukončení prodeje nových aut se spalovacím motorem nejpozději do roku 2035. Jejich důvody jsou jasné: zdraví nás všech, čistější ovzduší i eliminace nákladů na zdravotní péči.

Proč se lékaři zapojují do debaty?

Evropská unie schválila plán na nulové emise nových aut od roku 2035 před dvěma lety. I když některé státy, včetně Česka, by nejraději termín zmírnily, lékaři žádají přesný opak. Například profesor Klaus Reinhardt, prezident Německé lékařské komory, stojí za otevřeným dopisem Evropské komisi. Přidal se i Český pneumologický sbor.

  • Děti a senioři jsou nejohroženější – podle odborníků výfukové plyny trvale poškozují dětské plíce a zvyšují riziko astmatu u dospívajících a starších lidí.
  • Mezinárodní studie spojily vysoké koncentrace emisí s nárůstem onemocnění srdce nebo předčasnými úmrtími.
  • Lokální příklady – Praha i Brno opakovaně překračují doporučené limity znečištění ovzduší, což v důsledku zatěžuje české zdravotnictví.

Syntetická paliva: Kompromis, nebo slepá ulička?

Veřejná debata se točí nejen kolem bateriových elektromobilů a vodíkových aut, ale i tzv. syntetických paliv. Ta vznikají chemickým procesem – například z obnovitelných zdrojů nebo zachycením CO2 z atmosféry. O jejich případné výjimce se v Bruselu diskutuje už několik měsíců.

  • Syntetická paliva jsou technologicky slibná, ale zatím drahá a energeticky náročná.
  • EU proto zvažuje dočasné povolení pouze pro omezené využití – například u specializovaných vozidel, jako jsou záchranářská auta či veterány.

Co může změnit rozhodnutí EU?

Tlak z průmyslu je cítit i v Česku, kde působí Škoda Auto, Kolibřík nebo E.ON Drive. Výrobci už investovali miliardy do elektromobility a zpětné otočení kurzu by znamenalo vážné důsledky nejen pro podniky, ale i zaměstnance.

Lékaři ovšem upozorňují, že zdraví by mělo mít přednost. Podle jejich analýz dnes v Evropě každoročně zemřou desítky tisíc lidí kvůli špatné kvalitě vzduchu – a velkou část škod mají právě auta se spalovacím motorem.

Co by měl udělat každý z nás?

  1. Sledovat nové informace o změnách v dopravních předpisech.
  2. Uvažovat o přechodu na elektromobil, nebo alespoň sdílení vozidel (ridesharing) – v Praze dnes najdete elektrické carsharingové vozy například od Anytime nebo Car4way téměř na každém rohu.
  3. Podporovat lokální infrastrukturu pro cyklisty a pěší. Každá cesta bez auta znamená méně emisí.
  4. Ptát se na původ paliv: české čerpací stanice MOL i Benzina již dnes nabízejí alternativní zdroje pro hybridy nebo plug-iny.

Fakta, která by vás mohla překvapit

  • Podle dat z Masarykovy univerzity by plošné zavedení elektromobilů v Praze snížilo smog až o 40 %.
  • V Česku vznikl první „chytrý“ dobíjecí bod, který automaticky řídí příkon podle vytíženosti sítě – stojí poblíž Hradce Králové.

Rok 2035 není zas tak daleko. Je otázkou, zda se ČR zařadí mezi lídry v ochraně zdraví a inovací, nebo zůstane stát na místě. Jedno je ale jisté – zdravý vzduch a moderní technologie se nevylučují, naopak.

Spread the love