Vzpomínáte si, kdy jste naposledy místo nákupu využili kurýrní službu? Dnes už pro spoustu z nás není problém dostat večeři, balíček z obchodu nebo i nový telefon až pod nos – stačí pár kliknutí na mobilu a kurýr je za chvíli u dveří. Pohodlí, které donáškové služby přináší, má ale i svou odvrácenou stranu: vozidla kurýrů často jezdí napůl prázdná a ve městech zanechávají ekologickou stopu, o které se zatím moc nemluví.
Na ulicích Prahy, Brna nebo Ostravy je dnes běžné potkat malé Škody Citigo, kola nebo skútry s logem rozvozových služeb jako je Dáme jídlo, Wolt nebo Bolt Food. Spousta z nich veze jen jednu objednávku – ať už je to burger, kytice nebo balíček s oblečením.
Dřív jsme přece jen víc zvažovali, jestli kvůli jedné čokoládě vyrazíme ven. Ale jakmile se zdá, že vše zařídí mobil a nákup je na cestě, lenost vyhrává. A už málokdo si uvědomí, že právě jedno kliknutí navíc znamená o pár aut nebo skútrů víc v ulicích.
Kurýři ve městech: Jedna objednávka = plné ulice
Specificky rychlé rozvozy jídla nebo potravin fungují trochu jinak, než klasické doručování balíků. Zatímco Česká pošta nebo Zásilkovna rozvážejí po trasách desítky zásilek naráz, kurýr od Woltu často jede přes půl města jen kvůli jedné porci kebabu. A zatímco doručovací firmy čím dál víc přecházejí na elektromobily nebo sdílení tras, v rozvozovkách stále dominují menší auta na benzín – a tím roste emisní zátěž.
Pro představu: Oblíbená Škoda Citigo mezi kurýry zatím vypouští až 100 gramů CO₂ na každý kilometr (v závislosti na variantě motoru). Tříkilometrová cesta tedy znamená nějakých 250–300 gramů oxidu uhličitého – a to nepočítáme cestu do restaurace zpět, ani rozvážky po celý den.
Pokud kurýr používá větší auto s mrazničkou, emisí vzniká ještě mnohem víc. Přičtěte si stovky dalších jízd po centru Prahy – a je jasné, že kvůli pohodlí jednotlivců dostává příroda pořádně zabrat.
Ano, rozvozové firmy jako Bolt Food nebo Liftago se sice snaží trasy „chytře“ plánovat, přesto největší problém zůstává: jedna objednávka = jedno auto. Efektivita je zatím nízká.
Elektrická auta, kola a koloběžky: Řešení, nebo kompromis?
V Česku už o změně přemýšlí nejen firmy, ale také města. Růst rozvozových služeb přinutil třeba Prahu a Brno zavřít centra pro auta, která nesplňují podmínky pro nízkoemisní zóny. Kurýři tak často místo automobilu sednou na kolo, koloběžku, nebo dokonce chodí pěšky. Některým firmám, například Rohliku nebo Košíku, už flotilu rozšířily elektrické vozy nebo cargo kola – v centru Prahy už jsou běžným jevem.
I když je to krok správným směrem, ne vždy je možné doručovat jen na kole nebo pěšky. Dlouhé vzdálenosti, těžké zásilky nebo časový pres často znamenají návrat k autům. A řešení? Část objednávek zvládnou elektrická auta nebo bicykly, ale bez změny návyků se současný stav moc nezlepší.
Budoucnost donášek: Regulace na spadnutí?
Podle aktuálních světových odhadů má během dalších pěti let v největších městech doručovacích aut a dodávek přibýt až o 30 % – kromě provozu to znamená i více emisí. Některé zahraniční metropole, například Amsterdam nebo Paříž, už omezují průjezdy kurýrů auty v centru, preferují rozvoz na kolech nebo pěšky; v Praze se o tom zatím větší debata nevede.
Skutečné řešení převážně závisí na nás, zákaznících. Jsme ochotni zamyslet se, jestli pro kýbl zmrzliny opravdu potřebujeme kurýra, nebo zvládneme cestu pěšky? Případně přijmout delší dobu doručení za cenu menší ekologické zátěže? Regulace přijít může, ale než bude nutná, máme možnost změnit své zvyky sami.
A taky nabídnout tip: Pokud máte v blízkosti večerku, vyrazte pro drobnosti sami – uděláte radost sobě, i svému městu. Šetřit klima nemusí stát extra úsilí, jen trochu víc přemýšlet při objednávání. A nejen v roce 2025 se každá malá změna v každodenním životě počítá.