Jak získat tu nejlepší obsluhu v restauraci: Tipy od odborníka na etiketu

Odborník na etiketu William Hanson radí, jak si v roce 2025 zajistit špičkovou obsluhu v restauraci nebo hotelu v Česku – a není to jen o spropitném.

Spread the love

Chcete si na restauracích a hotelech užít opravdu kvalitní servis?
Odborník na etiketu William Hanson prozrazuje své roky ověřené triky – a věřte, že to není jen o tučné spropitném.
„Stačí malá změna chování a hned uvidíte, jak personál pookřeje,“ svěřil se v rozhovoru s moderátorkou Karinou Bergfeldtovou.

Výjimečná péče od obsluhy je snem většiny z nás. Ale co konkrétně může každý z nás udělat, aby si zajistil úsměv a ochotu personálu navíc?

Právě o to se podělil britský expert na etiketu William Hanson ve známém talkshow Kariny Bergfeldtové na švédské televizi SVT. Podle něj je cesta ke skvělé obsluze jednodušší, než si myslíte: rozhoduje váš přístup a opravdový zájem o lidi kolem sebe.

„Buďte na personál jednoduše příjemní! A pokud mají jmenovku – třeba Anna nebo Marie – oslovujte je jejich jménem. Řekněte třeba: ‘Dobrý den, Anno’, nebo ‘Jak se máte, Marie?’. Ukažte, že je vnímáte jako lidi,“ radí Hanson během rozhovoru v pořadu.

Chytrý trik na pamětihodnou obsluhu

William také prozradil svůj osobní trik, který používá v restauracích, kam se pravidelně vrací – nejen ve Velké Británii.

„V několika restauracích nebo hotelech si dávám jména personálu do telefonu – třeba ‘Karina, blondýna’, abych si ji vybavil,“ popisuje s úsměvem a pokračuje:

„Po pár měsících se vrátím, a pokud mě poznají, pozdravím: ‘Dobrý den, Karino, jak se vede?’. V ten moment vidíte tu opravdovou radost – někdo si je pamatoval.“

Ověřené rady do české reality

  • Všimněte si jmen personálu – v kavárnách Costa, restauracích Ambiente i ve vašem oblíbeném bistru jsou jmenovky běžné.
  • Drobný kompliment za výborné espresso nebo rychlou obsluhu nikdy neuškodí.
  • Nebojte se navázat lidskou konverzaci – Češi ocení úsměv i nevšední zájem. I krátké „Děkuji, Honzo, bylo to skvělé“ může vylepšit den nejen jim, ale rychle i vám samotným.
  • Při opakovaných návštěvách restaurací si pište poznámky. Těch pár vteřin vám zajistí skutečně osobní servis.

Důležitost lidského přístupu

Zažil jsem to i v několika pražských bistrech nebo v oblíbené kavárně na Letné. Když jsem si zapamatoval jméno baristy, po pár týdnech měl můj flat white na stole dvakrát rychleji a s úsměvem navíc.

V době, kdy digitalizace mění gastronomii v Česku i za našimi hranicemi, zůstává lidskost tím hlavním, co ovlivňuje zážitek v restauraci.

Rychlé shrnutí – Jak na nejlepší servis v restauraci?

  • Buďte zdvořilí a otevření
  • Oslovujte obsluhu jménem, kdykoli je to možné
  • Zajímejte se, jak se jim daří – vytvoříte si vztah
  • Berte personál jako partnery, ne jako neviditelné „výdejní okénko“
  • Místo většího spropitného darujte svou pozornost

Ať už míříte na večeři do sídlištní restaurace, nebo do fine dining podniku v centru Prahy, uvidíte, že i malá změna v přístupu dělá velký rozdíl.

Spread the love