Vypadá to, že v roce 2025 neustále hledáme odvážnější způsoby, jak uzdravit naše města a ovzduší. Jeden z čerstvých návrhů přichází z Německa a rozhodně stojí za pozornost: ročně až 30 000 Kč pro každého, kdo žije bez svého auta. Pro česká města, která také řeší parkování a dopravu, je to inspirace k zamyšlení i diskuzi.
Prázdné ulice mění tvář evropských měst. Foto: Alexandru Manole/Pixabay
Odměna místo dotací na nová auta
Ještě před pár lety by se podobný návrh zdál příliš radikální, ale dnes? Elektromobily, kola a hromadná doprava jsou témata každodenních rozhovorů a stojí za nimi nejen stát, ale i známé značky jako Škoda nebo RegioJet. Berlínští aktivisté chtějí jít ještě dál: odměnit ty, kdo si dobrovolně odpustí vlastnictví auta a využívají ekologičtější způsoby dopravy.
- Každoroční bonus pro lidi bez auta
- Peníze by šly z výnosů z prodeje emisních povolenek
- Předpokládaný pokles aut v Berlíně: až 60 000 vozů ročně
Proč právě teď?
Evropská unie i čeští politici kladou stále větší důraz na snižování uhlíkové stopy. Přes pokroky v elektromobilitě ale auta ve městech neubývá – znáte to sami: ranní kolony na Jižní spojce v Praze, v Brně nekonečné hledání volného místa. Tučný bonus za život bez auta proto zní jako logické doplnění podpory pro elektroauta a vlaky.
Jak by to mohlo fungovat v praxi?
Iniciativa Changing Cities spolu s Institutem pro udržitelnou mobilitu navrhuje jednoduchý model:
- Obyvatel města doloží, že nevlastní žádné auto
- Za to si ročně odnese na účet kolem 1 200 EUR
- Peníze půjdou z již existujících fondů určených na boj s emisemi
Podobný přístup by samozřejmě znamenal řadu praktických otázek, například jak zabránit zneužití systému, nebo jak dopravní infrastrukturu přizpůsobit zvýšené poptávce po hromadné dopravě a službách typu sdílených kol (viz Rekola nebo Nextbike v Praze).
Snížíme emise i u nás?
Čeští experti upozorňují, že podpora bezautového životního stylu musí jít ruku v ruce s rozvojem pohodlné a dostupné městské dopravy. Bez toho by finanční motivace k životu bez auta nenašla dost zájemců. Inspirativní je i příklad Vídně, kde městská karta na MHD stále patří k nejlevnějším v Evropě.
Co si z toho můžete odnést?
- Pokud žijete ve městě a přemýšlíte, jestli je auto dnes ještě nutnost, možná se právě blíží doba, kdy se za to bude opravdu vyplácet zůstat „bez motoru“.
- Změna myšlení o mobilitě může přinést nejen čistější vzduch, ale i konkrétní finanční výhody. Sledujte nový trend, protože Praha, Brno nebo Ostrava mají šanci být součástí těchto změn.
- Možná se v dohledné době dočkáme i speciálních městských benefitů pro „neřidiče“ – třeba v podobě předplatného MHD zdarma nebo zvýhodněných služeb sdílených dopravních prostředků.
Věděli jste, že…
…V Berlíně už přes 40 % domácností auto vůbec nemá? A u nás se například v centru Prahy stále více lidí rozhoduje pro „život na dvě kola“ nebo pro pravidelnou MHD. Přestavba dopravního myšlení je tak už v plném proudu.
Bude pro vás osobní auto nutností i za pět let? Anebo už vážně uvažujete nad tím, jestli z bonusu bez auta nezaplatíte třeba báječnou dovolenou v Jizerských horách?