Omezení rychlostí na silnicích nebo zcela bezautové dny – řešení, která kdysi působila téměř radikálně, dnes nabývají realistických kontur i v českých ulicích. Šéf automobilky Audi Markus Duesmann otevřeně mluví o tom, že podobné kroky mohou být nezbytné pro zvládnutí současné energetické a klimatické krize.
Proč se téma vrací právě teď?
Udělejte si krátkou procházku po Praze nebo Brně a je jasné – automobilovou dopravu jen těžko pomineme. Současná situace však donutila i německé automobilky, včetně Audi, uvažovat jinak. Markus Duesmann dokonce připomíná, že podobná opatření už jsme tu měli. Během 70. let v Německu dokonce platily tzv. bezautové neděle, kdy si lidé od kol automobilů odpočinuli úplně.
Jaké změny mohou přijít?
- Dny bez aut: V určitých dnech by vjezdy aut do ulic zůstaly uzavřené, což by přineslo nejen čistší vzduch, ale i nečekané ticho.
- Nižší rychlostní limity: Například na dálnicích nebo ve městech – už dnes víme, že snížení rychlostí snižuje emise a zlepšuje bezpečnost na silnicích.
Běžně by podobné návrhy veřejnost zamítla. Ve vypjatých časech se ale otvírá prostor pro jiný přístup, potvrzuje šéf Audi.
Inspirovat se můžeme i doma
V Česku není podpora zdravější dopravy ničím novým. Tradiční Den bez aut, který připadá na 22. září, každoročně upozorňuje na alternativy městské dopravy. Letošní ročník akce Evropského týdne mobility (16.–22. září 2025) už podpořily desítky českých měst od Ostravy až po České Budějovice. A právě tato iniciativa ukazuje, že změna není jen na papíře – některá česká města v tyto dny zavádějí skutečná dopravní omezení, testují cyklo-pruhy nebo motivují zaměstnance k cestám bez auta.
Co by změna znamenala v praxi?
- V centrech měst by se rázem lépe dýchalo – zvlášť v ulicích kolem škol nebo nemocnic.
- Podnikatelé by byli možná nejprve skeptičtí, ale zkušenosti z Brna nebo Liberce už teď ukazují větší zájem o sdílenou dopravu či koloběžky.
- Krátkodobé omezení aut může vést ke zlepšení zdraví i nálady, protože města ožívají úplně jinak bez všudypřítomného hluku motorů.
Máte mít z těchto změn obavy?
Osobně se domnívám, že alespoň zkušební omezení dopravy v nejproblémovějších dnech dává smysl. Pokud jsme ochotni věnovat jeden, dva dny v roce pro klidnější prostředí a zdravější vzduch, může nám to otevřít oči, kolik možností k pohybu i setkání nabízí městský prostor bez aut.
Závěr: Budoucnost měst bez hluku motorů?
Rok 2025 nám přináší nové výzvy i příležitosti. Ačkoliv jsou auta pro mnohé z nás stále nenahraditelná, občasné omezení nebo snížení rychlosti může překvapit pozitivními výsledky. Můžeme tak nejen splnit emisní cíle, ale i zpomalit všední život o jedno nenápadné tempo – a třeba poprvé po letech zaslechnout zpěv ptáků v centru města.
Co si o tom myslíte vy? Jsou dny bez aut a nižší rychlostní limity nástroj budoucnosti, nebo jen nouzové řešení v době krize?