Vědomí těchto efektů znamená získat nad sebou kontrolu. „Když chápete, jak vás ovlivňují, můžete se rozhodnout, zda na tuto hru přistoupíte.“
Dostáváte hned na úvod pečivo a nabídku alkoholu? Podle psychiatra Daniela Amena jde o strategii, jak vás motivovat k vyšší útratě v restauraci. Nejde přitom o obyčejnou pozornost podniku, ale o taktiku podloženou neurovědou. V nedávném rozhovoru pro populární podcast The Diary of a CEO to Amen vysvětlil natolik jednoduše, že mě chvíli skutečně mrazilo.
„První, co v restauraci udělají, je, že vám položí na stůl košík s pečivem a zeptají se, co si dáte k pití. Protože obojí tlumí aktivitu vašich čelních laloků,“ říká Amen, autor úspěšných knih o zdraví mozku a dnes velmi známá osobnost americké psychiatrie.
Proč pečivo vede k vyššímu účtu
Podle Amena je pečivo chemický spouštěč: „Zvýší vám hladinu glukózy v krvi, díky čemuž mozek vyprodukuje víc serotoninu a vy se cítíte příjemně. Jenže tento serotonin utlumí čelní lalok, který je zodpovědný za naše racionální rozhodování.“ Jinými slovy: s každým dalším kouskem chleba roste riziko, že objednáte víc, než jste plánovali – třeba i dezert, na který jste původně ani nemysleli.
To, co se tváří jako drobná pozornost, je podle psychiatra dobře promyšlená investice restaurace, která vede k vyšší útratě, aniž byste to pořádně vnímali. Mozek je prostě v tu chvíli přístupnější malým i větším zbytečnostem na účtence.
Jak alkohol snižuje vaši sebekontrolu
Alkohol v tom všem efekt pečiva jen násobí: „Také tlumí činnost čelních laloků,“ vysvětluje Amen. „Proto platí, že po alkoholu děláte impulzivnější rozhodnutí – jednoduše utrácíte víc.“ Právě pečivo a alkohol, ač působí neškodně, zásadním způsobem mění naše chování a činí nás zranitelnějšími vůči trikům restaurací.
Ve svém vystoupení Amen zmínil také málo známý fakt o některých antidepresivech: „O serotoninových antidepresivech (SSRI) vám málokdo řekne, že také tlumí aktivitu čelního laloku. Výsledkem může být větší impulzivita.“ Podle Amena by pacienti měli podrobněji znát všechny efekty svého léku.
Ale právě informovanost je prvním krokem ke skutečné změně. „Když víte, jak vás ovlivňují, můžete se sám rozhodnout, jestli na to přistoupíte,“ zdůrazňuje Amen. Třeba odsunout pečivo až ke konci večeře nebo na uvítací drink rovnou odmítnout – vypadá to jako detail, ale účinek na vaši peněženku (a mozek) může být překvapivě velký.
Dostáváte hned na úvod pečivo a nabídku alkoholu? Není to náhoda – jde o promyšlenou strategii podloženou neurovědou, která funguje každý večer v tisících restaurací i po celé Česku.