Plánujete brzy návštěvu oblíbené restaurace v Praze, Brně nebo třeba v Plzni?
Pak byste měli znát několik základních pravidel, která vám usnadní život a navíc vám zajistí respekt u obsluhy.
Možná už přesně víte, co si objednáte, ještě než vůbec otevřete jídelní lístek. Nebo naopak patříte mezi zákazníky, kteří rádi diskutují o každé položce s personálem? Obojí je naprosto v pořádku – restaurace jsou tu pro vaše zážitky.
Existují však i zvyky, které dokážou číšníky a servírky pořádně vytočit nebo jim zbytečně komplikovat práci. V roce 2025 platí, že se slušné chování v restauraci stále cení a pár detailů vám může zlepšit celý večer. Níže najdete dvě věci, které bychom podle zkušených pracovníků podniků měli v restauraci raději nedělat.
Neobjednávejte, dokud nejste skutečně připraveni
Každý má svůj styl objednávání – někdo je rozhodnutý během vteřin, někdo potřebuje čas a poradu s kamarády. Ani jedno není chyba. Problém nastává, když zavoláte obsluhu, že chcete objednávat, ale vlastně jste menu ještě ani pořádně nepročetli.
Často slyším od kolegů z podniků v Praze či Ostravě, že to je jejich nejčastější frustrace: „Hosté tvrdí, že už jsou připravení, ale ve skutečnosti teprve s menu začínají,“ popsal jeden zkušený číšník pro popkulturní web RestOn.cz.
Tímto způsobem zabíráte čas nejen sobě, ale i ostatním ve frontě na obsluhu. Navíc v populárních kavárnách typu Café Savoy nebo Lokál hraje efektivita personálu zásadní roli. Proto si objednávku přinejmenším promyslete, než přivoláte číšníka.
S placením nekončí večer: Odcházejte včas
Obsluha je tu samozřejmě pro vás, dokud není účet zaplacen. Zkušenosti z podniků (nejen v centru Prahy, ale i v menších městech) nicméně ukazují, že někteří hosté mají zvláštní zvyk: zaplatí a přitom zůstávají sedět ještě desítky minut u prázdného stolu.
Přitom v době obědových front nebo večerní špičky vaše setrvání u zaplaceného stolu komplikuje práci i nově příchozím hostům. Pokud máte chuť pokračovat v povídání, zvažte přesun do baru nebo na venkovní zahrádku. Barmani ve Vinohradském pivovaru nebo v Café Louvre vás rádi přivítají!
Shrnutí a tip na závěr
- Být připraven na objednávku šetří všem čas a nervy
- Po zaplacení účtu uvolněte stůl dalším hostům
- Využijte pohostinnost baru či lounge zón, pokud si chcete povídat déle
Každý podnik má svá nepsaná pravidla. V českých restauracích se stále cení slušnost a ohleduplnost k personálu i ostatním hostům. I když máte chuť na dlouhý večer, najdete jistě kompromis, jak si ho užít naplno a nezpůsobit zbytečné komplikace ostatním.