Co v restauraci raději nedělat: Nejčastější chyby podle obsluhy

Máte v diáři návštěvu restaurace? Přečtěte si, jakému chování je lepší se v podnicích vyhnout podle číšníků. Praktické rady a zkušenosti z českých restaurací.

Spread the love

Plánujete brzy návštěvu oblíbené restaurace v Praze, Brně nebo třeba v Plzni?
Pak byste měli znát několik základních pravidel, která vám usnadní život a navíc vám zajistí respekt u obsluhy.

Možná už přesně víte, co si objednáte, ještě než vůbec otevřete jídelní lístek. Nebo naopak patříte mezi zákazníky, kteří rádi diskutují o každé položce s personálem? Obojí je naprosto v pořádku – restaurace jsou tu pro vaše zážitky.

Existují však i zvyky, které dokážou číšníky a servírky pořádně vytočit nebo jim zbytečně komplikovat práci. V roce 2025 platí, že se slušné chování v restauraci stále cení a pár detailů vám může zlepšit celý večer. Níže najdete dvě věci, které bychom podle zkušených pracovníků podniků měli v restauraci raději nedělat.

Neobjednávejte, dokud nejste skutečně připraveni

Každý má svůj styl objednávání – někdo je rozhodnutý během vteřin, někdo potřebuje čas a poradu s kamarády. Ani jedno není chyba. Problém nastává, když zavoláte obsluhu, že chcete objednávat, ale vlastně jste menu ještě ani pořádně nepročetli.

Často slyším od kolegů z podniků v Praze či Ostravě, že to je jejich nejčastější frustrace: „Hosté tvrdí, že už jsou připravení, ale ve skutečnosti teprve s menu začínají,“ popsal jeden zkušený číšník pro popkulturní web RestOn.cz.

Tímto způsobem zabíráte čas nejen sobě, ale i ostatním ve frontě na obsluhu. Navíc v populárních kavárnách typu Café Savoy nebo Lokál hraje efektivita personálu zásadní roli. Proto si objednávku přinejmenším promyslete, než přivoláte číšníka.

S placením nekončí večer: Odcházejte včas

Obsluha je tu samozřejmě pro vás, dokud není účet zaplacen. Zkušenosti z podniků (nejen v centru Prahy, ale i v menších městech) nicméně ukazují, že někteří hosté mají zvláštní zvyk: zaplatí a přitom zůstávají sedět ještě desítky minut u prázdného stolu.

Přitom v době obědových front nebo večerní špičky vaše setrvání u zaplaceného stolu komplikuje práci i nově příchozím hostům. Pokud máte chuť pokračovat v povídání, zvažte přesun do baru nebo na venkovní zahrádku. Barmani ve Vinohradském pivovaru nebo v Café Louvre vás rádi přivítají!

Shrnutí a tip na závěr

  • Být připraven na objednávku šetří všem čas a nervy
  • Po zaplacení účtu uvolněte stůl dalším hostům
  • Využijte pohostinnost baru či lounge zón, pokud si chcete povídat déle

Každý podnik má svá nepsaná pravidla. V českých restauracích se stále cení slušnost a ohleduplnost k personálu i ostatním hostům. I když máte chuť na dlouhý večer, najdete jistě kompromis, jak si ho užít naplno a nezpůsobit zbytečné komplikace ostatním.

Spread the love