Evropská cla na elektromobily z Číny platí teprve půl roku, ale Brusel už jedná o jejich nahrazení systémem minimálních cen. Pro některé odborníky je to důkaz, že Evropská unie ustupuje čínskému tlaku a hledá kompromis, který bude těžší kontrolovat. Jak to ovlivní trh a proč se o tomto kroku v roce 2025 tak vášnivě diskutuje?
Co Brusel zvažuje místo současných cel?
Evropská unie v roce 2024 zavedla cla na čínské elektromobily hlavně kvůli podezření na cenový dumping podporovaný čínskou vládou. Plánovala je ponechat pět let, ale v roce 2025 již zvažuje zásadní změnu: místo cel by čínské automobilky musely prodávat vozy v EU za minimální ceny. Zdánlivě férový kompromis by ale mohl být v praxi jen tichým ústupkem, který vyhovuje právě Číně.
Proč jsou cla problematická nejen pro Čínu, ale i Evropu
Cílem cel bylo zpomalit příliv levných elektromobilů z Číny a chránit místní automobilky jako Škoda, Volkswagen nebo Renault. Realita ale ukazuje, že cla dopadají také na evropské firmy působící v Číně – například výroba některých modelů Volkswagenu zde běží naplno. Navíc, kdyby Čína zavedla odvetná opatření, evropské automobilky by mohly ztratit klíčový přístup na obří asijský trh.
Jak by fungovaly minimální ceny v praxi
Minimální ceny by zajistily, že čínské značky jako BYD, Nio či Geely neprodají elektromobil v Evropě pod stanovenou hranicí. Takové opatření má zabránit podsekávání cen a ochránit domácí trh, přesto by čínským výrobcům otevřelo dveře k evropským zákazníkům i bez celních bariér.
- Pro EU: Méně napětí s Čínou, ale více problémů s vymáháním pravidel.
- Pro Čínu: Udržení přístupu na vysoce lukrativní trh bez drahých poplatků.
Skeptické hlasy: Dá se minimální cena vůbec efektivně kontrolovat?
Kritici tvrdí, že cla jsou jednodušší na kontrolu i trestání porušení. U minimálních cen je nutné nejen sjednat složitou dohodu, ale hlavně ji průběžně hlídat – například aby docházelo k „skrytým slevám“ jen v některých zemích, což už je dnes při internetovém prodeji velký problém.
Konkrétní příklady z trhu
Bývalý šéf Seatu Wayne Griffiths už varoval, že cla mají opačný efekt: mohou ohrozit pracovní místa v evropských továrnách, kde se vyrábí elektromobily i auta se spalovacím motorem. Kdyby se cla držela dál, hrozilo by podle něj omezení výroby nejen elektromobilů, ale i klasických vozů – třeba právě v mladoboleslavské Škodovce či brněnských závodech Renaultu.
Co z toho plyne pro české zákazníky a automobilky?
Pokud Brusel souhlasí s minimálními cenami, může to znamenat méně čínských modelů za „dumpingové“ ceny v českých showroomech. Zároveň se ale ceny levnějších elektromobilů nejspíš zvednou. Čeští výrobci jako Škoda možná získají více času na adaptaci, ale spotřebitelé mohou čekat menší výběr za vyšší ceny.
Celá situace je ukázkou, jak silný vliv má globální trh i politika na každodenní rozhodování o koupi auta. V roce 2025 se tak diskuse o clech a minimálních cenách netýká jen Bruselu a Pekingu, ale také toho, jaké auto si Češi reálně budou moci dovolit.