Automobilová doprava, jak ji známe dnes, prochází zásadní změnou. Běžné pohonné hmoty jako benzín a nafta budou v následujících letech postupně staženy z trhu – a to nejen v Evropě, ale v celosvětovém měřítku. Vše nasvědčuje tomu, že ústup od ropných produktů dostal ze strany nejvyspělejších ekonomik zelenou. Lídři skupiny G7 právě schvalují plán na úplné ukončení podpory pro tato paliva, včetně uhlí. Přichází nová éra, kdy budou majitelé aut nuceni přejít na bezemisní zdroje.
Tankování na české čerpací stanici. Foto: Jiří Fröhlich / Pixabay
Proč G7 končí s benzínem a naftou?
Diskuze o zákazu fosilních paliv se vedou už řadu let, ale konkrétní kroky teď dostávají jasné obrysy. V červnu 2025 svět obletěla zpráva: lídři G7 schvalují sadu opatření v rámci summitu v britském Cornwallu. Zpřísňují stávající emisní limity a výrazně investují do čistší energetiky.
Významné je hlavně prohlášení o postupném ukončení všech vládních dotací a pobídek na benzínová a naftová auta. To znamená, že už žádné nové výhody pro majitele vozů se spalovacím motorem – ať jde o daňové úlevy, poplatky nebo podporu pro jejich výrobu. Česko v tom rozhodně nebude výjimkou.
Co čeká řidiče v Česku?
- Omezení prodeje nových zážehových a vznětových aut – některé modely zmizí ze showroomů už během pěti let, další do konce dekády.
- Rostoucí náklady na provoz starších vozů – benzín i nafta budou postupně zdražovat, zatímco výhody získají elektromobily a hybridy.
- Investice do infrastruktury – očekávejte více dobíjecích stanic v síti MOL, ČEZ i na menších českých benzínkách. Výjimkou nebude ani výstavba vodíkových pump.
- Důraz na ekologii ve městech – Praha, Brno i Ostrava už plánují další omezení vjezdu starých dieselů do centra.
Situace je jasná: provozování auta na naftu či benzín bude brzy otázkou prestiže nebo nostalgie, nikoliv komfortu nebo ceny.
Zajímá vás, kdy dojde k úplnému zákazu?
Přechod nebude okamžitý. Už teď ale některé automobilky – například Škoda Auto nebo Hyundai Nošovice – představily cíle na ukončení výroby spalovacích motorů do roku 2035. Vláda připravuje nabídky na šrotovné a dotace na pořízení elektrovozu, zejména pro podnikatele a do veřejných institucí.
Nejvíce však rozhodne trh: jakmile bude vlastnictví klasického auta příliš drahé a nepraktické, přirozeně se přesuneme k elektromobilitě. Odborníci očekávají, že v roce 2040 bude většina aut v Česku jezdit na elektřinu nebo vodík.
Co si z toho vzít do praxe?
- Pokud plánujete nákup nového vozu na příští roky, promýšlejte ekologickou složku. Elektromobily již nyní nabízí oblíbené značky jako Škoda, Volkswagen či Kia.
- Pravidelně sledujte vývoj státních podpor – ČEZ nebo E.ON často vypisují programy na podporu dobíjecí infrastruktury pro firmy i domácnosti.
- Nezapomeňte si zjistit, jak se omezení dotknou vašeho bydliště či podnikání. Přechod nebude vždy bezbolestný, ale vyplatí se být připraven.
- Věnujte pozornost tomu, jak se situace vyvíjí ve větších městech, například v Českých Budějovicích nebo v Plzni. Rychlejší zavádění restrikcí se může stát vzorem pro zbytek republiky.
Fakt na závěr
Věděli jste, že první elektromobil na českých silnicích vyjel už v roce 1900 v Praze? Po sto letech se historie začíná opakovat – jen tentokrát má zelenější směr.
Co si o konci benzínu a nafty myslíte vy? Sdílejte názor na Facebooku nebo se podělte v diskusi.