Haag zavádí zákaz reklamy na spalovací auta: Co to znamená pro městský prostor i klimatickou budoucnost?

Od ledna 2025 nebude v Haagu možné propagovat auta se spalovacím motorem či letenky. Nový zákaz cílí na produkty s vysokými emisemi a inspiruje další města k ekologičtější reklamě.

Spread the love

Reklamy na benzinové či naftové vozy, akční letenky nebo lodní lístky na diesel a benzin. To vše zmizí z ulic Haagu už za pár měsíců. Od 1. ledna 2025 totiž vstoupí v platnost nová městská vyhláška, která jasně míří na produkty s vysokou uhlíkovou stopou. Haag se tak stane první metropolí na světě, kde zakazují reklamu na auta se spalovacím motorem – a není to krok do neznáma, ale důsledek roky diskutovaných změn, na které v Česku už dlouho narážíme hlavně v Praze nebo Brně.

Proč právě Haag? Důvody, které přesahují hranice města

Město Haag, centrum nizozemské politiky a sídlo mezinárodních institucí, jde příkladem celé Evropě. Cílem je jediná věc – stát se klimaticky neutrálním do roku 2030. To znamená nejen podporu zelených technologií, ale také omezení propagace „starých“ a ekologicky škodlivých produktů.

  • Reklama na spalovací auta? Od ledna 2025 v Haagu tabu, a to nejen na billboardech, ale i na zastávkách MHD, městských plochách nebo digitálních displejích.
  • Zákaz míří nejen na osobní auta, ale také na produkty a služby spjaté s fosilními palivy – například leteckou, námořní dopravu nebo ropné produkty.
  • Místní výjimka platí pro reklamu na zemní plyn – ten nizozemská vláda zatím zcela nevyloučila.

Inspirace pro další města? Francie už zákaz zavedla

Haag svým krokem reaguje i na výzvy generálního tajemníka OSN Antónia Guterrese, který letos připomněl, že propagace fosilních paliv „škodí klimatu stejně jako dříve reklama na cigarety zdraví společnosti“. S podobnou úpravou se rozloučila už v roce 2022 Francie – tamní zákony zavádí zákaz reklamy na většinu fosilních produktů. Graz, Toronto nebo Oslo aktuálně debatují nad zavedením podobných pravidel.

Co to v praxi znamená: billboardy, městský mobiliář i kampaně

Pravidla jsou jasná: Veřejný prostor bude čistší, reklamní plochy se už nebudou plnit lákavým leasingem na SUV nebo last-minute letenkami. Automobilky ale mohou dále propagovat elektroauta nebo hybridy s reálně nízkými emisemi. Zákaz dopadá nejen na čistě komerční reklamu, ale i na politické a veřejné kampaně spojené s využíváním ropy a uhlí.

Chytřejší reklama znamená změnu uvažování

Ekologické iniciativy, například známá platforma Reclame Fossielvrij, chtějí touto cestou prolomit „reklamní normalizaci“ spotřeby fosilních paliv. Podle jejich mluvčí Femke Sleegers „je čas nastavit nové normy a ukázat, že odpovědné chování má místo i v ulicích velkých měst.“ Výzkumy totiž potvrzují, že zákaz reklamy na cigarety napomohl zlepšit zdraví populace – podobný efekt se čeká u klimatických opatření.

Co si z toho mohou vzít česká města?

Praha už v minulosti zvažovala omezení reklamy na tabák a alkohol, ale k plošnému zákazu pro automobily nespěchá. Přitom právě v pražském veřejném prostoru je stále běžné narazit na velké vizuály s benzinovými vozy. V Brně či Ostravě najdeme ekologické reklamy na sdílené skútry či elektrokola, ale přechod na stopku pro „fosilní“ inzerci je zatím hlavně v rovině úvah.

  • Přijetí podobných pravidel může českým městům přinést nejen čistší ovzduší, ale i pozitivní vzkaz směrem k mladým a technologicky pokročilým rezidentům.
  • Zmizí vizuální smog, který dnes dominuje ulicím a stanicím metra.
  • Případ Haagu ukazuje, že změna vychází odspodu – z měst a jejich zastupitelstev.

Co bude dál? Může to ovlivnit i váš každodenní život

Zákaz reklamy na spalovací vozy donutí automobilky, dopravce i producenty energií k kreativnějším a zodpovědnějším formám komunikace. S každým dalším městem, které se podobné regulaci přikloní, poroste tlak i na česká města a regionální samosprávy. Klimatická neutralita už není prázdná fráze na tiskovkách; stává se denní realitou i v našich evropských ulicích.

Pokud vás zajímají konkrétní kroky, jak přispět ke snižování emisí ve vašem městě, můžete se zapojit například do komunitních iniciativ, zvolit při příští obnově vozu elektromobil nebo podpořit místní cyklodopravu. A pokud jste marketér, připravte se na nová pravidla hry – sází se na zelené technologie, lokálnost a odpovědnost.

Spread the love