V dnešní době není pro řadu mladých lidí nic stresujícího jako zvednout neznámé číslo. Pokud vám telefon často vyzvání a vy s tím nemáte problém, možná už patříte k těm, kdo vyrostli ještě před nástupem chytrých telefonů a sociálních sítí. Zatímco dříve bylo telefonování samozřejmostí, dnes mnozí mladí dávají přednost psaní zpráv před hovory.
Co ukazují průzkumy?
Už v roce 2020 odhalil průzkum agentury Sifo, že každý třetí Čech ve věku 18 až 34 let pociťuje při vyzvánění telefonu úzkost. Pro část z nich jsou nečekané hovory zdrojem značného stresu, zvlášť pokud neví, kdo volá a proč. Oproti tomu lidé nad 35 let řeší hovory mnohem méně.
Proč je telefonování tak nepříjemné?
Psycholog Per Carlbring vysvětluje, že tento druh obavy je blízký takzvané invazofobii – pocitu, že někdo narušuje vaše soukromí. Nežádoucí hovor působí rušivě a člověk nemá možnost ovlivnit čas komunikace. Všiml jsem si, že podobné reakce mají i moji mladší kolegové. Pokud jim zavolám, většinou mi později napíší zpět, spíš než aby hovor zvedli.
Příběh z praxe: Jak mladí řeší příchozí hovory
Podobně o svých zkušenostech mluvila pro časopis Ica-kuriren 23letá Elin Lorentz Janestam: „Nezvedám čísla, která neznám. Nejdřív si je vyhledám na internetu. Hovory s úředníky nebo cizími lidmi mi nahánějí nervozitu.“ Tento přístup je dnes mezi mladými velmi rozšířený.
- Pokud mladí potřebují něco důležitého řešit, raději napíšou zprávu nebo e-mail.
- Telefonují většinou jen po předchozí domluvě, případně pokud jde opravdu o urgentní záležitost.
- Mnoho z nich stresují i hovor od rodičů nebo prarodičů, kteří upřednostňují klasický telefonní kontakt.
Elin ještě dodává: „Zprávu můžu vyřídit hned, nebo až se mi to hodí. Ale když někdo volá, okamžitě mě to vytrhne z toho, co právě dělám.“
Jak se změnilo chování – pohled jazykovědkyně
Theres Bellander, docentka ze Stockholmské univerzity, která zkoumá proměny jazyka mezi mladou generací, upozorňuje, že starší generace by měla respektovat, že mladí mají k hovorům jiné vztahy. „Dnes mladí lidé nejsou zvyklí odpovídat na hovor okamžitě. Zaznamenají zmeškaný telefon, ale necítí povinnost zvednout ho hned. Když jsem byla mladá já, volalo se tolikrát, dokud to někdo nevzal. Dnes se tomu říká ‘spammovat’ – pokud zavoláte několikrát za sebou, jste vnímaní jako dotěrní.“
Co z toho plyne pro každodenní život?
- Pokud voláte mladšímu kolegovi nebo členovi rodiny, zkuste nejdřív napsat zprávu a domluvit si čas hovoru.
- Používejte v komunikaci více textu – WhatsApp nebo Signal jsou mezi mladými oblíbenější než samotné telefonáty.
- Pochopte, že preference v komunikaci se mění: Respekt k soukromí a času druhého je v roce 2025 zásadní.
Telefonní úzkost mezi mladými není rozmar, ale přirozená reakce na digitální dobu, kdy můžete komunikovat v čase, který vám vyhovuje. Pokud chcete být v kontaktu se svými dětmi, kolegy či klienty, kombinujte telefonování se zprávami a naslouchejte jejich preferencím. Svět komunikace se od základů změnil – a často k větší pohodě pro všechny.