Jste vyjednavač, hasič nebo zesilovač? Jak řešíte konflikty?

Řešíte konflikty hned, nebo potřebujete čas na zpracování? Seznamte se s 5 hlavními styly vedení hádek a získejte praktické tipy, jak na to lépe – nejen v roce 2025.

Spread the love

Patříte k lidem, kteří chtějí konflikty řešit hned, nebo nejdřív potřebujete čas vše zpracovat? Věřte, není to až tak o tom, co je předmětem hádky, ale spíš o tom, jakým způsobem ji vedete. Představíme vám pět stylů konfliktů – tzv. „bojová jazyky“ – díky nimž můžete zlepšit své vztahy nejen doma, ale i v práci nebo mezi přáteli.

Většina lidí už dnes zná „pět jazyků lásky“. Méně se ale mluví o tom, že podobné principy platí i pro naše hádky. Často můžeme slyšet o tom, že konflikty jsou v dlouhodobých vztazích normální. Důležité je však naučit se, jak s nimi pracovat, abychom je neeskalovali a netočili se v kruhu nepochopení. Právě pochopení vlastního stylu řešení konfliktů vám může pomoct hádky zvládnout efektivněji a citlivěji.

5 “bojových jazyků”: Jak na konflikty chytře?

Pojďme se blíže podívat na pět nejběžnějších typů podle švédské psycholožky Hanny Delby. Najdete se v některém z nich?

1. Zesilovač

Jste klidní, dokud pohár nepřeteče a najednou propuknete v silné emoce? Zesilovači nechávají své pocity dlouho bublat pod povrchem. Uvědomte si, že intenzivní emoce v hádce nemusí znamenat, že vás partner nebo partnerka nemiluje.

Jak na to, když jste zesilovač?

Psycholožka doporučuje vnímat, kdy začínají emoce růst, a zastavit se. Zkuste si emoční vlnu pojmenovat a popsat nahlas. Nejlepší je mluvit o sobě – takzvanými „já-výroky“. Např. „Cítím se zklamaně, když se něco slíbí a nesplní.“ Tak dáte svému pocitu místo, aniž by vás přemohl.

Jak jednat se zesilovačem?

Pokud bydlíte nebo pracujete s někým, kdo emoce dlouho dusí, zkuste být pozorní k jemným náznakům, kdy už to v nich vře. Můžete empaticky nabídnout prostor pro sdílení – například „Cítíš se teď nějak pod tlakem?“.

2. Analytik

Potřebujete si vše nejdřív promyslet, vycházet z faktů a až potom promluvit? Analytici si berou čas na zpracování konfliktu, což okolí někdy může vnímat jako vyhýbání se. Ve skutečnosti jen chtějí reagovat promyšleně a klidně.

Tip pro analytiky

Je zcela v pořádku požádat o čas na rozmyšlenou. Důležité ale je k diskusi se vrátit a nenechávat témata nedořešená. Pomáhá si s partnerem nebo kolegou nastavit konkrétní čas, kdy se k problému vrátíte.

Jak k analytikům přistupovat?

Buďte trpěliví a domluvte si jasné „pravidlo návratu“. Pokud se během hádky domluvíte na krátké pauze (třeba: „Potřebuji deset minut na vydechnutí, pak to probereme.“), dostanou všichni prostor lépe zformulovat myšlenky. Zabraňte tomu, aby ticho partnera vyděsilo, nebo si ho vyložili „osobně“.

3. Zapalovač

Jdete rovnou k věci a často rozhovor vedete ostře? Zapalovači bývají upřímní, někdy až příliš – rychle zvyšují hlas a dávají body jasně najevo.

Na co si dát pozor?

Váš styl může působit jako útočný. Zkuste se víc soustředit na pochopení druhého než na dokazování své pravdy. Pomáhá přímý oční kontakt, ale zároveň opravdový poslech.

Jak reagovat na zapalovače?

Když máte pocit, že vás „přejede“ v diskuzi, použijte opět já-výrok: například „Někdy mám pocit, že mi nenasloucháš, což mě mrzí.“ Tak přenesete situaci z obviňování do otevřeného sdílení svých pocitů.

4. Hasič

Snažíte se konflikty raději odlehčit, změnit téma nebo žertovat, abyste uvolnili napětí? Hasiči mají často strach z intenzivních emocí a snaží se je „uhasit“, dřív než skutečně začnou.

Tip pro hasiče

Malé konflikty mohou být skvělý trénink: zkuste neodcházet hned od tématu, ale popsat, co cítíte, i když je to složité. Nejste v tom sami – postupně vám to půjde snadněji.

Jak mluvit s hasičem?

Pomozte vytvořit bezpečné prostředí, kde se partner nebo kolega nebude bát vyjádřit, co cítí. Otevřené otázky (například: „Jak se v této situaci cítíš?“) a respekt jsou často klíčem k upřímnému rozhovoru.

5. Vyjednavač

Hledáte vždy cestu ke kompromisu a domluvě? Vyjednavači jsou rození diplomaté. Cení si harmonie a spolupráce, někdy však opomíjí vlastní potřeby.

Jak na to, když jste vyjednavač?

Naučte se postavit za své potřeby, i když to není vždy pro druhého pohodlné. Není špatné čas od času trvat na tom, co je důležité právě pro vás. Zkuste kombinovat empatii s asertivitou.

Jak s vyjednavačem mluvit?

Vnímejte signály, že partner možná příliš ustupuje – zeptejte se, jak se v řešení cítí. Povzbuďte ho k otevřenosti a dejte prostor případně změnit postoj, pokud nebude s kompromisem spokojený.

3 nejlepší tipy, jak uklidnit hádky

  • 👉 Udělejte pauzu, když začnou emoce převládat („Nepůjdeme se teď na chvíli projít a pak to znova probereme?“)
  • 👉 Mluvte za sebe („Tohle mě zraňuje…“ místo „Ty vždycky…“)
  • 👉 Ptejte se otevřeně („Jak se teď v téhle situaci cítíš?“)

Znáte svůj „bojový jazyk“? Třeba díky tomu budou vaše vztahy letos ještě silnější. Pokud vás téma zaujalo, doporučuji přečíst si i další tipy na českých portálech jako iRozhlas nebo Český rozhlas Dvojka, které téma psychologie ve vztazích často podrobně rozebírají.

Text byl inspirován článkem psycholožky Hanny Delby a současnými trendy v komunikaci ve vztazích. Čeho se v hádkách držíte vy?

Spread the love