80 % aut na elektřinu a polovina domácností s tepelným čerpadlem během 15 let? Britští poradci tlačí na zásadní změny

Británie chce už za 15 let naprostou většinu aut na elektřinu a polovinu domácností s tepelným čerpadlem. Jaké jsou plány, výzvy a co tato zelená revoluce může znamenat pro Česko?

Spread the love

Představte si, že již za pouhých patnáct let bude 8 z 10 aut na českých a evropských silnicích poháněno elektřinou. Zároveň více než polovina domácností přestane spoléhat na plynové nebo uhlíkové kotle a přejde na tepelná čerpadla, která zvládnou nejen vytápět, ale i ohřívat vodu. Právě tato „zelená vize“ je teď hlavním tématem mezi britskými vládními poradci pro klima.

Smělý plán pro rok 2040

Výbor pro změnu klimatu (Climate Change Committee – CCC), který radí britské vládě, přišel tento rok s návrhem: v roce 2040 by 80 % všech vozidel mělo být na elektrický nebo vodíkový pohon. Nejde jen o auta, ale také o efektivní nahrazení tradičních topení moderními tepelnými čerpadly – ta by měla během patnácti let být běžně v každé druhé domácnosti.

Podobnou cestou už jdou sousedé v Německu i Francii a tlak na bezemisní energetiku sílí také v české politice, zvlášť v Praze, Brně či Plzni, kde elektromobily začínají být vidět ve větším počtu.

Proč právě teď a proč tak razantně?

Británie má – stejně jako Evropská unie – závazek dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050. Tento cíl je už zapsán v zákoně a znamená jediné: nulové čisté emise v celé ekonomice. Pokud by měla být polovina domácností s čerpadlem a veškeré silnice naplněné elektrovozy, muselo by se začít jednat právě teď. CCC proto navrhuje konkrétní milníky a cesty, jak Británie (a nebo klidně i Česko za pár let) srazí svoje emise jen na 13 % hodnoty z roku 1990.

Bariéry? Skepse kolem tepelných čerpadel

  • Vysoké pořizovací náklady (i přes dotace, např. český program „Nová zelená úsporám“ má stále mnoho výjimek)
  • Stagnující poptávka – obyvatelé preferují osvědčené kotle
  • Obavy z životnosti a servisu nových technologií

Podle britských médií je právě zájem o čerpadla slabý – lidé čekají na větší jistotu, dostupnější ceny a hlavně na lepší informace. V Česku je situace podobná: například v roce 2024 přibývaly žádosti hlavně ve velkých městech, zatímco v menších obcích převládá spíš vyčkávání.

Rozhodnutí je v rukách politiků a trhu

Návrhy britského CCC jsou momentálně jen doporučeními. Politici mají teď volnou ruku, jestli je přetvoří v konkrétní zákony a pobídky. Je ale jasné, že transformace na elektromobilitu a tepelná čerpadla se bez reálných stimulů a vzdělávání veřejnosti zřejmě nezrychlí. Už dnes jsou u některých automobilek, například Škoda Auto, vidět výrazné investice do nových modelů na elektřinu.

Co může inspirovat Česko?

  • Populární programy státních dotací: „Nová zelená úsporám“, městské granty na ekologickou dopravu.
  • Výhody pro majitele elektrovozů: parkování zdarma v centru Prahy, slevy na dálničních známkách.
  • Vzdělávací kampaně – např. web goep.cz, který srovnává úspory u různých typů čerpadel.

Budoucnost se nezadržitelně blíží. Otázkou zůstává, kdo se odhodlá převzít kormidlo a udělat z ekologických technologií normu. Máte už doma tepelné čerpadlo nebo nabíjíte elektrovůz? Trend je jasný – a stojí za úvahu už dnes.

Spread the love