Už dávno nejde jen o ekologii a průmysl. Zákaz spalovacích motorů má v roce 2025 v Česku i Evropě novou skupinu podporovatelů – lékaře. Ti společně apelují na Evropskou unii, aby dodržela naplánované ukončení prodeje nových aut se spalovacím motorem nejpozději do roku 2035. Jejich důvody jsou jasné: zdraví nás všech, čistější ovzduší i eliminace nákladů na zdravotní péči.
Proč se lékaři zapojují do debaty?
Evropská unie schválila plán na nulové emise nových aut od roku 2035 před dvěma lety. I když některé státy, včetně Česka, by nejraději termín zmírnily, lékaři žádají přesný opak. Například profesor Klaus Reinhardt, prezident Německé lékařské komory, stojí za otevřeným dopisem Evropské komisi. Přidal se i Český pneumologický sbor.
- Děti a senioři jsou nejohroženější – podle odborníků výfukové plyny trvale poškozují dětské plíce a zvyšují riziko astmatu u dospívajících a starších lidí.
- Mezinárodní studie spojily vysoké koncentrace emisí s nárůstem onemocnění srdce nebo předčasnými úmrtími.
- Lokální příklady – Praha i Brno opakovaně překračují doporučené limity znečištění ovzduší, což v důsledku zatěžuje české zdravotnictví.
Syntetická paliva: Kompromis, nebo slepá ulička?
Veřejná debata se točí nejen kolem bateriových elektromobilů a vodíkových aut, ale i tzv. syntetických paliv. Ta vznikají chemickým procesem – například z obnovitelných zdrojů nebo zachycením CO2 z atmosféry. O jejich případné výjimce se v Bruselu diskutuje už několik měsíců.
- Syntetická paliva jsou technologicky slibná, ale zatím drahá a energeticky náročná.
- EU proto zvažuje dočasné povolení pouze pro omezené využití – například u specializovaných vozidel, jako jsou záchranářská auta či veterány.
Co může změnit rozhodnutí EU?
Tlak z průmyslu je cítit i v Česku, kde působí Škoda Auto, Kolibřík nebo E.ON Drive. Výrobci už investovali miliardy do elektromobility a zpětné otočení kurzu by znamenalo vážné důsledky nejen pro podniky, ale i zaměstnance.
Lékaři ovšem upozorňují, že zdraví by mělo mít přednost. Podle jejich analýz dnes v Evropě každoročně zemřou desítky tisíc lidí kvůli špatné kvalitě vzduchu – a velkou část škod mají právě auta se spalovacím motorem.
Co by měl udělat každý z nás?
- Sledovat nové informace o změnách v dopravních předpisech.
- Uvažovat o přechodu na elektromobil, nebo alespoň sdílení vozidel (ridesharing) – v Praze dnes najdete elektrické carsharingové vozy například od Anytime nebo Car4way téměř na každém rohu.
- Podporovat lokální infrastrukturu pro cyklisty a pěší. Každá cesta bez auta znamená méně emisí.
- Ptát se na původ paliv: české čerpací stanice MOL i Benzina již dnes nabízejí alternativní zdroje pro hybridy nebo plug-iny.
Fakta, která by vás mohla překvapit
- Podle dat z Masarykovy univerzity by plošné zavedení elektromobilů v Praze snížilo smog až o 40 %.
- V Česku vznikl první „chytrý“ dobíjecí bod, který automaticky řídí příkon podle vytíženosti sítě – stojí poblíž Hradce Králové.
Rok 2035 není zas tak daleko. Je otázkou, zda se ČR zařadí mezi lídry v ochraně zdraví a inovací, nebo zůstane stát na místě. Jedno je ale jisté – zdravý vzduch a moderní technologie se nevylučují, naopak.