V roce 2025 slyšíte často o „udržitelnosti“ a ochraně přírody — o to větší překvapení vzbudila stavba nového čtyřproudého tahu přímo srdcem amazonského pralesa. Ta má sloužit jako hlavní spojnice pro delegáty klimatické konference OSN v Belému.
Brazilská vláda tím sleduje jasný cíl — usnadnit dopravu desítkám tisíc účastníků z celého světa. Jenže ekologické organizace i místní komunity bijí na poplach. Je opravdu nutné kvůli jedné (byť významné) akci kácet kilometry pralesa, který je často označovaný jako „zelené plíce planety“?
Stavba, která štěpí Brazilce i vědce
Aktuálně už buldozery a stavební technika zaměstnávají stovky lidí na okraji města Belém. Podle brazilské vlády prý nová infrastruktura zvýší bezpečnost a zlepší dostupnost pro mezinárodní hosty, Čech by možná řekl, že se jednoduše „na klimatickou konferenci nesmí přijít pěšky“.
Na druhé straně barikády ale ekologové připomínají — každá nová silnice přináší ještě větší tlak na prales. Nejde jen o samotnou stavbu. Usnadněním přístupu firmám vzniká prostor pro další těžbu dřeva, zemědělství i nelegální vypalování. A to v oblasti, která už teď čelí rekordnímu úbytku zeleně.
Ochrana pralesa: teorie versus každodenní praxe
Možná si vzpomínáte na sliby, které na předchozích klimatických summitech zazněly: do deseti let snížit odlesňování na minimum, zachovat biodiverzitu. Jenže realita v terénu je často jiná. Nová dálnice by v ideálním světě byla příkladem šetrné výstavby — v brazilských podmínkách je to však spíš mýtus než skutečnost.
Na sociálních sítích některých českých organizací, například Greenpeace Česká republika, už silnice za pár hodin vzbudila desítky rozhořčených komentářů. Podobnou kritiku můžete slyšet i v menších komunitách v regionech, kde transportní koridory úplně změnily okolní krajinu.
Co by se dalo dělat jinak?
- Zvolit jiný způsob dopravy. Například zlepšit vodní dopravu využívající místní řeky.
- Omezit počet účastníků – v roce 2025 není problém pořádat část setkání online, což pandemie v Evropě ostatně naučila i velké firmy typu Škoda Auto nebo Seznam.cz.
- Podpořit místní obyvatele, kteří už léta volají po ochraně zbytků pralesa spíš než po nových dálnicích.
Jaký to má dopad mimo Brazílii?
Ačkoli je to záležitost Jižní Ameriky, promítá se i do českých debat o klimatu. Nedávno například v Praze probíhala studentská diskuze na téma: „Může klimatická konference v deštném pralese sama deštný prales ohrožovat?“ Odpověď je minimálně k zamyšlení. Z našich zkušeností víme, že podobné paradoxy nastávají i u nás při plánování nových dálnic a obchvatů v chráněných územích ČR.
Když dobrý úmysl nestačí: zamyslete se i vy
Výstavba silnice napříč Amazonií zůstává symbolem rozporu mezi velkými sliby a složitou realitou. Pokud vás téma ekologie zajímá, sledujte další vývoj nejen v Brazílii, ale i doma. Malé kroky na komunální úrovni v Brně, Plzni, nebo Olomouci mohou být stejně důležité jako velké konference v zahraničí.
Ještě jste si neudělali názor? Doporučuji sledovat aktuální zpravodajství brazilských médií i reportáže českých vědců. Možná právě z těchto příběhů vzejde nový pohled na to, jak by mohla vypadat opravdu udržitelná budoucnost.