V Česku se v loňském roce podařilo snížit průměrné emise oxidu uhličitého z nově registrovaných osobních vozů o 6 %. Hlavní zásluhu na tom mají elektromobily a plug-in hybridy. Ale vývoj jde dopředu i u spalovacích motorů, které se díky moderním technologiím staly šetrnějšími než kdy dřív. Z pohledu čistoty provozu si nejlépe vedl Peugeot, kdežto Audi naopak ztratilo.
Foto: Pixabay
Evropské normy tlačí emise dolů – Peugeot vede, Škoda kraluje registracím
Směr Evropské unie je jasný už roky – čím méně emisí, tím lépe. To znamená stále přísnější limity a nové technologie prakticky u každého modelu. V roce 2024 opět padla dosavadní maxima a v průměru nová auta vypouštěla jen 121 gramů CO2 na kilometr. To je o 19 % méně ve srovnání s rokem 2014!
- Nejvíce nových vozů v Česku tradičně registrovala Škoda Auto (přes 36 %), následovaná Volkswagenu a Hyundai.
- Absolutně nejnižší emise však letos vykázal Peugeot – dosáhl na hranici 107 g CO2/km, což je na trhu slušná rarita.
Podle expertů z Centra dopravního výzkumu se tři automobilky dostaly pod magickou hranici 110 g CO2 na kilometr. Je vidět, že souboj o „zelenější“ model je v plném proudu – a Peugeot má v této disciplíně mírně navrch.
Některé značky i přesto emise zvýšily – Audi a Mitsubishi jsou výjimky
Trend je jasný: většina značek emise snižuje. Ale dvě automobilky šly proti proudu a průměrné emise jim naopak stouply. Mitsubishi zaznamenalo nárůst o 2 %, u Audi dokonce o 5 %. Hlavní důvod? SUV modely a silnější motory.
Prosinec rekordní pro Škodu
Zdroj dat: SDA
Zajímavostí loňského roku byla prosincová „vlna“ registrací u Škody. Právě v posledním měsíci roku značka registrovala přes 6 400 vozidel s průměrnými emisemi pouhých 97 g CO2/km. Tento skok pomohl nejen Škodě k lepším číslům, ale i celkovému statistickému výsledku celé republiky.
SUV modely zvyšují průměrné emise – elektromobily a LPG drží zelenou linku
Když se podíváme do historie, k postupnému poklesu emisí docházelo mezi roky 2010 a 2016 docela plynule. Výjimku tvoří období popularity SUV mezi lety 2017 a 2019. Robustnější karoserie, větší hmotnost a silnější motory znamenají jedinou věc – vyšší spotřebu i emise. A není tajemstvím, že právě SUV modely, jako je třeba Škoda Kodiaq nebo Hyundai Tucson, mají na českých silnicích dlouhodobě úspěch.
V loňském roce činily nové registrace SUV už více než třetinu trhu (35,4 %). Pokles průměrných emisí „zachraňují“ hlavně nové elektromobily a auta na LPG – třeba Dacie, které LPG v Česku zpopularizovaly.
Co čeká motoristy v roce 2025? Trend je jasný: více elektroaut, konec benzínu se blíží
Rok 2025 přináší další zpřísnění emisních limitů a pokračující expanzi elektromobilů. Rostoucí nabídka dostupných elektrických modelů, státní dotace i tlak Evropské unie znamenají pro benzinové a naftové motory postupné vytlačování z trhu.
- V mnoha evropských zemích se už diskutuje o úplném zákazu spalovacích motorů, některé plány míří už k roku 2030.
- Bateriové technologie jdou rychle kupředu – dojezd přes 500 km už není sci-fi, ceny klesají a rychlodobíjecí stanice přibývají i na dálnicích D1 nebo D5.
- Například Francie či Dánsko už začaly financovat výměnu starších vozů za elektrické – a podobné programy postupně míří i do Česka.
Osobně vnímám, jak se české silnice tiše mění. Zatímco před pár lety jsme na elektroauto koukali s nedůvěrou, dnes má mnoho mých známých první zkušenost s hybridní flotilou nebo elektromobilem. A čím více přijde dostupných modelů, tím spíš emisní čísla dál výrazně poklesnou.
Chcete být součástí změny? Praktické tipy, jak na ekologičtější auto
- Zvažujte při koupi vozu novější motor – i „obyčejná“ benzinová Fabia 2024 vypouští méně CO2 než deset let starý model.
- Přemýšlíte-li o změně, zkuste testovat elektrický vůz – spousta dealerů v Praze, Brně i Ostravě nabízí testovací jízdy bez závazků.
- Pro kratší jízdy po městě jsou plug-in hybridy nebo auta na LPG stále zajímavou cestou.
- Sledujte dotace, které v Česku nabízí například program Nová zelená úsporám nebo některé banky – můžete výrazně ušetřit.
Pokud stojíte před volbou dalšího vozu, není přechod na „zelenější“ model už jen ekologickým gestem, ale brzy i legislativní nutností. Vývoj v roce 2025 potvrzuje, že nižší emise jsou trendem, který už se neotočí zpět.