Finanční odměna za život bez auta – nový trend v boji proti emisím z Berlína

Německo přichází s odvážným návrhem: bonus až 30 tisíc Kč ročně pro ty, kdo se obejdou bez auta. Zjistěte, jak by tento model mohl změnit česká města a proč oživuje debatu o udržitelném životě ve městech.

Spread the love

Vypadá to, že v roce 2025 neustále hledáme odvážnější způsoby, jak uzdravit naše města a ovzduší. Jeden z čerstvých návrhů přichází z Německa a rozhodně stojí za pozornost: ročně až 30 000 Kč pro každého, kdo žije bez svého auta. Pro česká města, která také řeší parkování a dopravu, je to inspirace k zamyšlení i diskuzi.

Prázdné ulice mění tvář evropských měst. Foto: Alexandru Manole/Pixabay

Odměna místo dotací na nová auta

Ještě před pár lety by se podobný návrh zdál příliš radikální, ale dnes? Elektromobily, kola a hromadná doprava jsou témata každodenních rozhovorů a stojí za nimi nejen stát, ale i známé značky jako Škoda nebo RegioJet. Berlínští aktivisté chtějí jít ještě dál: odměnit ty, kdo si dobrovolně odpustí vlastnictví auta a využívají ekologičtější způsoby dopravy.

  • Každoroční bonus pro lidi bez auta
  • Peníze by šly z výnosů z prodeje emisních povolenek
  • Předpokládaný pokles aut v Berlíně: až 60 000 vozů ročně

Proč právě teď?

Evropská unie i čeští politici kladou stále větší důraz na snižování uhlíkové stopy. Přes pokroky v elektromobilitě ale auta ve městech neubývá – znáte to sami: ranní kolony na Jižní spojce v Praze, v Brně nekonečné hledání volného místa. Tučný bonus za život bez auta proto zní jako logické doplnění podpory pro elektroauta a vlaky.

Jak by to mohlo fungovat v praxi?

Iniciativa Changing Cities spolu s Institutem pro udržitelnou mobilitu navrhuje jednoduchý model:

  1. Obyvatel města doloží, že nevlastní žádné auto
  2. Za to si ročně odnese na účet kolem 1 200 EUR
  3. Peníze půjdou z již existujících fondů určených na boj s emisemi

Podobný přístup by samozřejmě znamenal řadu praktických otázek, například jak zabránit zneužití systému, nebo jak dopravní infrastrukturu přizpůsobit zvýšené poptávce po hromadné dopravě a službách typu sdílených kol (viz Rekola nebo Nextbike v Praze).

Snížíme emise i u nás?

Čeští experti upozorňují, že podpora bezautového životního stylu musí jít ruku v ruce s rozvojem pohodlné a dostupné městské dopravy. Bez toho by finanční motivace k životu bez auta nenašla dost zájemců. Inspirativní je i příklad Vídně, kde městská karta na MHD stále patří k nejlevnějším v Evropě.

Co si z toho můžete odnést?

  • Pokud žijete ve městě a přemýšlíte, jestli je auto dnes ještě nutnost, možná se právě blíží doba, kdy se za to bude opravdu vyplácet zůstat „bez motoru“.
  • Změna myšlení o mobilitě může přinést nejen čistější vzduch, ale i konkrétní finanční výhody. Sledujte nový trend, protože Praha, Brno nebo Ostrava mají šanci být součástí těchto změn.
  • Možná se v dohledné době dočkáme i speciálních městských benefitů pro „neřidiče“ – třeba v podobě předplatného MHD zdarma nebo zvýhodněných služeb sdílených dopravních prostředků.

Věděli jste, že…

…V Berlíně už přes 40 % domácností auto vůbec nemá? A u nás se například v centru Prahy stále více lidí rozhoduje pro „život na dvě kola“ nebo pro pravidelnou MHD. Přestavba dopravního myšlení je tak už v plném proudu.

Bude pro vás osobní auto nutností i za pět let? Anebo už vážně uvažujete nad tím, jestli z bonusu bez auta nezaplatíte třeba báječnou dovolenou v Jizerských horách?

Spread the love