V poslední době si stále více Čechů oblíbilo nakupování u známých módních značek jako Nike, Adidas, H&M či New Balance. Možná vás ale překvapí, že váš nový pár bot nebo oblíbený batoh mají často hlubší stopu, než by se na první pohled mohlo zdát – dokonce i v českém kontextu.
Podle aktuální studie organizace STAND.earth, která analyzovala stovky tisíc celních záznamů, jsou významné módní značky napojeny na dodavatelské řetězce, jež mají přímou vazbu na odlesňování Amazonie. Nejde přitom jen o světové giganty, ale například i o některé menší hráče dostupné v místních obchodech typu Bibloo nebo Footshop.
Jak se z kravského pastviny stává módní trend: Původ kůže pod drobnohledem
Věděli jste, že hovězí kůže je jedním z hlavních materiálů používaných pro výrobu bot, kabel a tenisek? Právě v Brazílii probíhá intenzivní chov dobytka, kvůli kterému dokonce dochází k ilegálnímu vypalování deštných pralesů. Firma JBS, největší producent masa a kůže na světě, zásobuje surovou kůží mnoho předních módních značek, jež běžně potkáte i v nákupních centrech u nás.
I když se JBS zavázala, že do roku 2035 přestane kvůli svému provozu kácet pralesy, ekologové to považují za pozdní krok. Tempo devastace je totiž znepokojivě rychlé a svým nákupním chováním jej ovlivňujeme i my, spotřebitelé v Evropě.
Současná situace: Amazonie místo absorpce uhlíku vypouští miliardy tun CO2
Studie zveřejněná v časopise Nature už před pár lety upozornila, že Amazonský prales přestal plnit roli tzv. uhlíkového „pohlcovače“. Naopak – dnes už do ovzduší vypouští více než miliardu tun oxidu uhličitého ročně. Hlavní příčinou je přeměna deštných pralesů na zemědělskou půdu a pastviny pro dobytek.
Podle mnoha odborníků je za tento stav zčásti odpovědná i současná brazilská politika, která sází na ekonomický růst, někdy na úkor ochrany přírody. Současně však nemalou roli hraje i globální poptávka po módních produktech – tedy to, co my v Česku zcela běžně nakupujeme.
Co s tím můžete udělat vy? Praktické rady pro udržitelný nákup
- Sledujte původ materiálu. U kvalitních výrobků se s přehledem dozvíte, odkud pochází použité kůže nebo další suroviny. Řada českých značek se nyní začíná více zaměřovat na transparentnost – například Botas nebo Vuch.
- Dejte přednost veganským nebo recyklovaným materiálům. Většina velkých e-shopů dnes nabízí alternativy bez živočišných složek.
- Zeptejte se přímo v obchodě. V buticích ve větších městech, třeba v Praze na Pařížské, vám ochotně sdělí více o výrobě a certifikacích produktů.
- Sledujte iniciativy a ocenění. Produkty s označením „GOTS“, „PETA approved vegan“ nebo programy typu Fashion Revolution nabízejí větší jistotu ohledně etiky i dopadu na životní prostředí.
Možná se zdá, že volba jedné kabelky nic nezmění – ale oblečení, které vlastníme, má větší dopad, než si často připouštíme. Pokud se rozhodnete pro udržitelnější varianty, posíláte jasný signál výrobcům. Ať už jste z Brna, Ostravy nebo Plzně – vaše nákupní preference mají vliv na světové dodavatelské řetězce. Zkuste příště investovat o trochu zodpovědněji. Pralesům v Brazílii tím můžete skutečně pomoci, aniž byste museli měnit svůj život od základu.