Za pár let se v celé Evropě definitivně zavře jedna velká kapitola automobilové historie. V Bruselu to potvrdili černé na bílém: Rok 2034 bude poslední, kdy si v EU pořídíte nové auto se spalovacím motorem. Pokud patříte mezi milovníky tradičních aut, je možná čas začít přemýšlet, co s tím.
Co přesně se mění a od kdy?
Evropský parlament v roce 2025 finálně schválil legislativu, která stanovuje, že od 1. ledna 2035 už nebude možné v členských státech prodávat nová auta na benzin nebo naftu. Výjimky budou platit jen pro některé speciální typy vozidel, například záchranářské či některé luxusní modely. Drtivá většina aut u dealerů ale bude výhradně elektrická, případně na vodík.
Jak na to zareagoval trh a automobilky v Česku?
Zákaz spalovacích motorů není úplně překvapením – už posledních pár let slýcháme o investicích do elektromobility téměř v každé automobilce. Přechod je znát i u českých výrobců: Škoda Auto chystá odvážný plán na zcela elektrické modely a čerstvě investovala do rozvoje v Mladé Boleslavi stovky milionů eur. Probíhá také masivní školení mechaniků na elektrickou techniku.
Co to znamená pro běžného řidiče?
- Nové spalovací auto už nekoupíte. Bazarové vozy zůstávají, ale jen do opotřebení. Opravy starších aut můžou zdražit.
- Rychlý rozvoj infrastruktury. Vznikají další dobíjecí stanice v Brně, Praze i menších obcích. E.ON, ČEZ i PRE soutěží o výhodné tarify.
- Nabídka elektromobilů je širší než kdy dřív. Najdete rodinné kombíky, malé městské vozy i cenově dostupné vozy kolem půl milionu korun, třeba Dacia Spring nebo Renault 5 E-Tech.
Proč právě 2035?
Tento krok je součástí ambiciózního plánu EU – do roku 2050 má být doprava v Evropě uhlíkově neutrální. Už do roku 2030 by měly osobní auta snížit emise o 55 % oproti hodnotám z roku 2021, dodávky o 50 %. Ve zkratce: čistější vzduch, méně hluku ve městech a delší životnost našich cest.
Co bude dál?
Zájem o elektromobily už v Česku rychle roste, i když stále pomaleji než třeba v Německu nebo Nizozemsku. Pokud plánujete přechod na elektromobil, teď je ideální doba sledovat státní podpory a dotace – např. program Nová Zelená úsporám i investice bank (ČSOB, Komerčka) do ekologických půjček. Ceny baterií navíc padají dolů, a některé projekty slibují sdílené nabíjecí stanice pro bytové domy už od roku 2026.
Fakta, která vás možná překvapí
- V roce 2024 polovinu všech nových aut prodaných v Norsku tvořily elektromobily. Podobný trend čeká do pár let i západní a střední Evropu.
- Recyklace baterií je v rozmachu. Staré akumulátory ze škodovek dnes nacházejí druhý život třeba v záložních zdrojích nebo domácích bateriových úložištích.
- Nejen osobní auta. Změna se dotkne také lehkých užitkových vozů – od 2035 i nové dodávky budou muset být čistě bezemisní.
Na co si dát v příštích letech pozor?
- Sledujte lokální dotační programy, některé obce (např. Brno, Plzeň) už dnes nabízí extra podporu do infrastruktury nebo bonusy za přechod na elektro.
- Pokud zvažujete koupi vozu na delší dobu, promyslete dostupnost oprav a budoucí cenu starších aut na trhu – u některých modelů klasických veteránů se očekává spíš nárůst hodnoty.
- Zajímejte se o nové technologie nabíjení – rychlonabíječky, domácí wallboxy nebo komunitní stanice ve vašem městě mohou ušetřit čas i peníze.
Souhrn
Změny v automobilovém světě jsou nezvratné a blíží se rychleji, než si mnozí mysleli. Rok 2034 bude opravdu ten poslední, kdy na evropském trhu pořídíte nové auto se spalovacím motorem. Elektrická budoucnost není už jen vizí – je to realita, kterou začínáme žít. Získáváte tak šanci být u toho, ať už za volantem, nebo jako informovaný spotřebitel.