Black Friday: Radost obchodníků je ekologickou noční můrou

Black Friday je vítězství obchodníků, ale má neblahé důsledky pro planetu. Jak v Česku přistoupit k odpovědnému nakupování v době masivních slev? Praktické tipy a lokální pohled pro rok 2025.

Spread the love

Black Friday rok od roku víc hýbe českým trhem – obchodníci jásají, ale planetě moc do smíchu není. Tahle mamutí slevová akce nutí nakupovat věci, bez kterých bychom se obvykle úplně obešli. Je tedy otázkou času, kdy budeme muset tento model změnit, pokud chceme zachovat svět obyvatelný i pro další generace.

Černý pátek: Importovaný svátek spotřeby

Kdo by ho neznal – Black Friday. Akce, která vznikla v USA, už několik let dominuje nejen pražským obchodním centrům typu Nový Smíchov či on-line e-shopům jako Alza nebo Mall.cz. Reklamní bannery křičí slova jako „nejlepší ceny roku“, e-maily vás zásobí exkluzivními kódy a v ulicích občas narazíte i na fronty před kamennými obchody. Prodejci sází na FOMO – strach, že zmeškáte „jedinou“ šanci.

Ekologická stránka věci: Jedno velké mínus

Přiznejme si to: kolik z nás někdy naletělo a koupilo slevněný gadget nebo ne úplně potřebné oblečení jen proto, že byl o třicet procent levnější? Z ekologického hlediska je tahle lavina impulzivního nakupování prostě průšvih. Miliony balíčků putují napříč republikou, obaly končí v kontejnerech a nenošené zboží často brzy také. Mnohé „výhodné“ nabídky navíc nejsou ve skutečnosti nijak převratné – jde hlavně o pocit dobrého dealu.

Psychologie slev: Proč podlehneme?

  • Marketingové triky (počítadla času, omezené množství kusů, srovnávací ceny)
  • Impulzivní nákup na základě emocí a sociálního tlaku: nechci být pozadu!
  • Pocit, že „šetřím“, i když bych klidně neutrácela vůbec

Tlak na spotřebu se prolíná napříč společností – od vysokoškoláků až po seniory. O Black Friday uvažujte, zda to, co právě přidáváte do košíku, opravdu potřebujete, nebo jde jen o šikovný marketing.

Ekonomika vs. Udržitelnost: Najdeme rovnováhu?

Ačkoli slevové šílenství krátkodobě nabudí ekonomiku a zaměstnanost, dlouhodobě vytváříme hory zbytečně vyrobených věcí. Ty pak rychle mizí ve skříních nebo přímo na skládkách. Ekologická stopa Černého pátku je obrovská – právě proto mnozí v Česku podporují hnutí typu „No-buy November“ nebo nakupují u udržitelných, lokálních značek (například NILA nebo Czech Labels & Friends).

Jak z toho ven: Praktické rady pro rok 2025

  • Dejte si před nákupy pauzu: Uložte zboží do košíku a vraťte se za 2 dny. Pokud touha trvá, nákup dává větší smysl.
  • Srovnávejte ceny s jinými obdobími v roce (například s povánočními výprodeji nebo akcemi Dny Marianne).
  • Podporujte lokální podniky a férové značky.
  • Zamyslete se nad tím, co opravdu potřebujete, zkuste minimalistický či kapsulový přístup k módě a elektronice.
  • Přidejte se k iniciativám, které motivují k odpovědnému nákupu – třeba Swap Praha nebo online Půjčovny věcí.

Budoucnost Black Friday: Blíží se změna?

Pokud má naše planeta vypadat za 20 let ještě podobně jako teď, budou muset mezinárodní prodejní šílenství projít zásadní proměnou. Těšit obchodníka je sice fajn, ale ještě lepší je chránit to, co máme jen jednou. Třeba se bude už příští Black Friday slavit více rozumně a méně konzumně.

Tento článek vyjadřuje osobní pohled autorky/a na věc. Nedílnou součástí je inspirace aktuálním děním v Česku a vlastní zkušeností s nákupními akcemi.

Spread the love