Uplynulé měsíce přinesly Evropanům důrazné výzvy k šetření energií i pohonných hmot. Zatímco běžné domácnosti snižují termostat, zkracují sprchy nebo omezují jízdu autem, jiná skupina obyvatel má zcela odlišné priority. Řeč je o superbohatých, kteří podle ekologických organizací pokračují v okázalém utrácení – například v podobě častých letů soukromými tryskáči. Právě na ně teď míří pozornost ministrů dopravy i ochránců životního prostředí.
Soukromé lety pod drobnohledem: Co říkají čísla
Letecká doprava patří mezi klíčové zdroje emisí skleníkových plynů, což dlouhodobě vadí jak Evropské unii, tak místním ekologickým iniciativám. Zatímco EU postupně zpřísňuje pravidla v rámci Zelené dohody (Green Dealu), organizace jako Greenpeace by rády viděly mnohem razantnější opatření – jednoduše stopku pro soukromé tryskáče.
Podle dat zveřejněných už v roce 2020 totiž polovina celosvětových emisí z letecké dopravy připadá na pouhé jedno procento populace. To znamená, že udržitelnost v této oblasti často stojí a padá právě na chování nejbohatších lidí a také politiků, kteří služeb soukromých tryskáčů využívají.
Evropa jedná. Zákaz soukromých letadel je na stole
Greenpeace v roce 2025 opět vystoupilo s výzvou: ministři dopravy jednotlivých států by měli zvážit úplný zákaz soukromých letadel v Evropské unii. Právě o této možnosti se diskutovalo i na jednání v Praze pod taktovkou českého předsednictví v Radě EU.
„Zatímco normální Evropané hledají úspory, bohatí si dál dopřávají luxus v podobě extrémní spotřeby. Lety v soukromých tryskáčích jsou v době klimatické a energetické krize zbytečným luxusem, který už si společnost nemůže dovolit,“ zdůrazňuje Thomas Gelin z Greenpeace EU.
Jak velké je zatížení, které soukromé tryskáče přináší?
- 1,8 milionu tun emisí CO2 ročně – tolik vypustí soukromá letadla v EU, což je srovnatelné s více než milionem aut na silnici.
- Průměrný hodinový let soukromým tryskáčem znamená stejné množství uhlíkové stopy jako celoroční provoz běžného Evropana.
- Za poslední roky počet letů stále roste: jen v roce 2024 po celé planetě proběhlo rekordních 3,3 milionu soukromých letů.
V Česku se tento trend nevyhýbá ani nejbližšímu okolí. Podle společnosti Colibri Aircraft, která zprostředkovává prodeje privátních strojů, bylo jen loni na našich letištích v pohybu přes 66 soukromých tryskáčů. A kdo někdy čekal na ruzyňském letišti v dopravní špičce, dobře ví, že i pohled na „parkoviště“ privátních letadel lze brát jako hmatatelný důkaz.
Co se může změnit? Praktické kroky, nad kterými se dnes jedná
- Zavedení přísnějších limitů na soukromé lety a ekologických daní.
- Motivace k využívání alternativních (a udržitelnějších) forem dopravy, například vysokorychlostních vlaků po Evropě.
- Povinnost transparentních statistik provozu a emisí majitelů soukromých letadel.
- Sdílení letadel (tzv. air-pooling) namísto individuálních letů.
Proč na tom záleží právě u nás?
Možná vás napadne, že u českých domácností jde o zanedbatelné téma. Jenže právě letecké emise mají přeshraniční dopad a otázka odpovědnosti – ať už ke klimatické změně nebo energetické stabilitě – je pro nás všechny čím dál aktuálnější. Ekologové proto upozorňují, že vedle udržitelnějšího chování jednotlivců musí odpovědnost převzít i ti, kteří opravdu mohou udělat největší rozdíl.
Doba, kdy klimatická opatření byla jen „pro chudé“, definitivně skončila. Jestli si udržíme životní standard i přírodu pro další generace, záleží na nás všech – a taky na těch, kterým patří místo v první řadě na VIP terminálech po celé Evropě.