Možná jste si toho všimli i vy: zatímco letenka z Prahy do Londýna vás klidně vyjde na dvě stovky, za jízdenku na vlak z Brna do Ostravy zaplatíte často i víc. Podle ekologických organizací je tento trend alarmující. Letadla vypouštějí do ovzduší stokrát víc emisí než vlaky, ale cestovat jimi bývá levnější. Proč tomu tak v roce 2025 stále je? A co s tím může dělat stát, dopravci i každý z nás?
Levné letenky, drahá planeta
Greenpeace a další organizace opakovaně upozorňují, že letecká doprava i přes pokroky v technologii zůstává jedním z největších producentů skleníkových plynů v Evropě. Podle dat z posledních let tvoří železnice přibližně jen 1 % emisí sektoru dopravy, zatímco letadla mají na svědomí až 15 %. Přesto často platíme za jízdu vlakem víc než za let letadlem – zejména v případě nízkonákladových aerolinek jako jsou Ryanair nebo Wizz Air, které běžně létají z Prahy, Brna či Ostravy.
- Letenku Praha–Brusel koupíte v akci za pár stovek, vlaková cesta do Drážďan může stát dvojnásobek.
- Nízkonákladovky lákají na výhodné rychlé spojení, ale cenu za jejich levné lety platíme všichni – poškozeným klimatem.
Oblíbenost letů roste, s ní i emise
Posledních pár let ukázalo, že Češi si už dávno zvykli na cestování letadlem i po Evropě. Lety bývají nejen pohodlnější, ale – což je paradoxní – často i levnější než mezinárodní vlaky nebo noční spoje typu RegioJet a Leo Express. Tím ale roste tlak na životní prostředí.
Greenpeace upozorňuje: „Jen 1 % světové populace je zodpovědné za víc než polovinu emisí z letectví, důsledky ale pociťujeme všichni – stále častější extrémní počasí, zdravotní rizika a větší hluk v městech a obcích.”
Proč je vlak dražší než letadlo? Hraje roli DPH i státní podpora
Důvodů, proč jsou vlaky často dražší, je víc. V Česku se běžně platí DPH na železniční jízdenky, zatímco letecký benzín bývá od daní osvobozen. Navíc letecké společnosti často dostávají výraznější státní podporu na rozvoj letišť nebo mají výhodnější sazby za emise. A nízkonákladové aerolinky zlevňují letenky i proto, že jim pomáhá jednoduchá administrace a minimální poplatky za odbavení.
Co navrhují ekologové a co můžete udělat vy
- Zavést férovou uhlíkovou daň: Aby byly ceny za různé typy dopravy srovnatelné i podle jejich dopadu na ovzduší.
- Výhody pro cestující vlakem: Více slev, lepší napojení na evropské spoje, kvalitnější služby na palubě.
- Podporovat místní železniční projekty: Víte, že vlakem z Prahy do Berlína dojedete za pár hodin i s pohodlným Wi-Fi připojením a bez stresu z letištních kontrol?
- Osobní volba: Pokud je to možné, volte vlak nebo autobus – každý takový krok je investicí do čistějšího ovzduší v ČR.
Vlak není jen ekologičtější, ale i pohodlnější
Zeptáte-li se pravidelných cestovatelů, mnozí z nich si dnes už nachází cestu k vlakům opět. Můžete si během cesty číst, pracovat nebo jen pozorovat krajinu Vysočiny nebo Šumavy. Navíc na českých kolejích najdete i nové rychlovlaky i regionální spoje s klimatizací a Wi-Fi (RegioPanter, Leo Express). Zkuste to příště – nejen kvůli planetě, ale i protože cesta vlakem se často stává zážitkem sama o sobě.
Závěr
Rozdíl v cenách mezi letenkami a jízdenkami na vlak není jen otázka peněz, ale především dopadu na naši budoucnost. Ať už jste z Prahy, Brna nebo malého města, naše volby ovlivňují svět kolem nás. Zkuste příště místo levné letenky využít zvýhodněnou jízdenku třeba od ČD nebo Leo Express a užijte si cestu nejen ekologicky, ale i pohodlněji.